‘Een social media-strategie betaalt zich zeker uit. Het zorgt voor meer klanten en verkoop’

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Sinds enkele jaren werken wij voor cosmetische kliniek DermaClinic. Onze opdracht is om de zichtbaarheid van DermaClinic te vergroten en de keten bekend te laten staan als de nummer 1 kwaliteitsketen voor laagdrempelige cosmetische behandelingen.

20 februari 2020 – Centraal bij onze aanpak voor deze uitdaging staat een structureel en proactief pers-, content- en social media-beleid. In dit artikel ligt de focus op dat laatste onderdeel. Kimberley van der Meer, marketingmedewerker bij DermaClinic, vertelt hoe zij de samenwerking op het gebied van social media ervaart.

Wat doet IVRM Reputatie voor jullie op het gebied van social media?

“IVRM heeft voor ons een social media-strategie gemaakt, gebaseerd op de communicatiestrategie die we met hen hebben ontwikkeld. In die communicatiestrategie hebben we gezamenlijk uitgedacht wat onze directe en indirecte doelen zijn, wat onze belangrijkste doelgroepen zijn, op welke thema’s we ons willen profileren en wat onze kernwaarden en boodschappen zijn. IVRM heeft ook een brandguide voor ons ontworpen waarin onder meer onze tone of voice beschreven is.

Hoe ziet de social media-strategie eruit?

In de social media-strategie zijn al deze aspecten opgenomen en is een doorvertaling gemaakt naar een aanpak per social media-kanaal, inclusief KPI’s. Wij hebben gekozen voor zichtbaarheid op de drie kanalen die voor onze business het meest relevant zijn, namelijk Facebook, Instagram en LinkedIn. Verder zijn er in de strategie vaste rubrieken omschreven om onze herkenbaarheid te vergroten, evenals de manier waarop de content geactiveerd wordt (zoals interne activatie of via adverteren). Wij zijn verantwoordelijk voor het beeld, dat we opslaan in een beeldbank. IVRM post vervolgens de content op onze social media-kanalen (vijf posts per week op Facebook, vijf op Instagram en één op LinkedIn). Tijdens een wekelijkse call stemmen we in hoofdlijnen de insteek en inhoud van de posts voor de komende weken af.’

Wat zijn de voordelen van het uitbesteden van het social media-beheer aan IVRM?

“Omdat we mede met IVRM onze positionering hebben ontwikkeld, sluiten de middelen die we inzetten hier naadloos op aan. Ze versterken elkaar en dit geldt ook voor social media. Dat er een strategie is, inclusief kalender, geeft ons daarnaast duidelijkheid en rust. Het ontzorgt en bespaart tijd. Er zit ritme in de posts door de rubrieken. Omdat IVRM ook verantwoordelijk is voor ons persbeleid -inclusief monitoring- zitten zij bovenop het nieuws, waar we ook met onze social media-posts op inhaken. De combinatie van consistentie en flexibiliteit is kenmerkend voor onze samenwerking.”

Hoe pakt IVRM de uitvoer aan?

“Je doelgroepen raken met de juiste content is een vak apart. Wij werken al langere tijd samen met IVRM waardoor zij ons goed kennen. Zij boosten onze zichtbaarheid op social media bijna dagelijks met informerende, inspirerende en activerende posts rondom onze profileringsthema’s, behandelingen en belangrijke events, zoals de opening van nieuwe vestigingen en ons ontwikkelde instituut BeautyCollege. Ze betrekken de volgers bij onze activiteiten via polls en winacties en bevorderen het engagement door de dialoog aan te gaan en vragen te stellen. Door de dagelijkse monitoring van de kanalen verzilveren ze commerciële kansen en signaleren ze issues tijdig zodat we hier adequaat en tijdig op kunnen reageren.”

Heeft jullie zichtbaarheid op social media invloed op de sales?

“Het zichtbaar zijn op social media betaalt zich zeker uit, het zorgt voor meer klanten en verkoop. We krijgen in toenemende mate vragen en consultaanvragen binnen via Instagram en Facebook. Social media wordt naar mijn mening nog wel eens onderschat als marketingmiddel; organisaties zouden het een prominentere positie moeten geven in hun communicatiestrategie. Bij ons is het inmiddels een belangrijk onderdeel geworden van de bedrijfsvoering. Het heeft daarnaast ook een gunstig effect op de betrokkenheid van onze medewerkers. Wij vragen hen regelmatig om input voor de content en zien dat zij de posts liken en delen. Omdat ze allemaal hun eigen netwerk hebben, vergroten we ons bereik.”

Ook een social media-strategie ontwikkelen en/of je social media uitbesteden?

Heb je geen tijd, middelen en/of capaciteit om je social media-strategie op te zetten en/of uit te voeren? Neem dan gerust contact met ons op en ontdek hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen!

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden