Elon Musk bewijst: je merk ophangen aan een sterke leider is bijzonder riskant

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Elon Musk, de gevallen Tesla-topman, is weer eens in opspraak. Ditmaal heeft de Amerikaanse beurswaakhond SEC hem ertoe gedwongen af te treden in zijn functie als bestuursvoorzitter van Tesla. Ook moeten zowel Tesla als Musk zelf 20 miljoen dollar betalen. Dit, omdat Musk twee maanden geleden tweette dat hij Tesla van de beurs af zou halen – wat hij overigens niet deed. Volgens de SEC was deze tweet óf misleidend óf handelde Musk roekeloos. Hoe dan ook was de actie schadelijk voor investeerders en het vertrouwen in de beurs.

Waaghalzige leiders

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat Elon Musk in opspraak raakt. Enkele weken geleden nog was hij blowend te zien in een Amerikaanse radioshow. En toen de Thaise voetbaljongetjes in hun grot verscholen zaten, beschuldigde hij een Britse reddingswerker van pedoseksualiteit. Ook noemde hij een verslaggever die de reddingsactie volgde nog even pardoes een ‘klootzak’. Dit heeft de reputatie van Tesla vanzelfsprekend meer kwaad dan goed gedaan; de waarde van het bedrijf daalt de laatste tijd dan ook als een baksteen.

Musk is lang niet het enige voorbeeld van waaghalzige leiders die de waarde van hun bedrijf naar beneden halen. Vorig jaar wist Travis Kalanick, (inmiddels ex-)topman van Uber, zichzelf middels misbruikschandalen, woede-uitbarstingen en stripclubbezoeken een weg naar de uitgang te stuntelen. Daarmee gaf hij de toch al vrij broze reputatie van de disruptieve taxi-app het laatste zetje.

Houdbaarheidsdatum bereikt

Opvallende leiders als Elon Musk en in het verleden Kalanick staan symbool voor het bedrijf dat ze leid(d)en. Hierdoor rijst de vraag: is het op de lange termijn wel zo gezond om je merk te vereenzelvigen met één sterke leider? Zo’n strategie brengt namelijk de nodige afbreukrisico’s met zich mee voor het merk. Tegelijkertijd hebben Steve Jobs (Apple) en Richard Branson (Virgin) laten zien dat het wel degelijk goed kan gaan.

Het is dus zaak dat organisaties met een aansprekende leider het goede moment herkennen waarop hij of zij de houdbaarheidsdatum heeft bereikt. En bedenk: vroeg of laat zal de leider wel een keer móeten plaatsmaken voor een ander. Daarom kun je voor de lange termijn beter inzetten op uitbouw van het merk zelf.

Ben je op zoek naar meer informatie over reputatie, zoals strategieën en de uitvoering daarvan? Download hier onze gratis whitepaper.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden