Everything is digital

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Met indrukwekkende nieuwe technologieën die steeds meer mainstream worden, zoals ChatGPT, groeit voor organisaties het belang van een goede digital communication aanpak. Stiekem lopen veel bedrijven nog achter de feiten aan. Dit kan op de lange termijn negatieve effecten hebben op de corporate reputatie.

Wereldwijd gebruiken ongeveer 4 miljard mensen elke dag het internet. Het verwerken en gebruiken van digitale informatie is een groot onderdeel geworden van ons dagelijks leven. Goede digital communication is hiermee cruciaal voor organisaties. Digital communication staat ook bekend als online communicatie, maar we kiezen hier voor de Engelse term omdat online communicatie in het Nederlands vooral online contentmarketing is. Digital communication omvat daarentegen ook de technologieën waarmee je het doet.

Wat is digital communication?

Door internet en social vindt zo’n 95 procent van de communicatie online plaats. Digital communication is de nieuwe standaard; we gebruiken het privé en op het werk. Denk site, e-mail, nieuwsbrief, social media, apps en andere digitale platformen. Digital communication is voornamelijk gericht op zenden en interactie. De meeste organisaties zetten een breed scala aan digitale communicatiekanalen in om in contact te komen en te blijven met bestaande of potentiële klanten, medewerkers en stakeholders.

Andere aanpak met digital

Je hebt als communicatieprofessional zoveel manieren om je boodschap digitaal te verspreiden dat het belangrijker dan ooit is dat je van tevoren goed nadenkt over hoe je het wil delen. Digital communication vereist een andere aanpak dan de traditionele vormen van communicatie. Om te bepalen wat de beste aanpak voor jouw organisatie is, moet je je eerst bewust zijn van de vier grote veranderingen die digital communication met zich meebrengt.

1. Luxe, overprikkelde positie

Misschien wel de belangrijkste verandering is dat mensen zelf kunnen kiezen wanneer en met wie ze communiceren, ongeacht hun locatie of timezone. Van de kant van de ontvanger bekeken, zijn we vrij om te beslissen welke informatie we tot ons nemen. Deze luxe positie van de consument (de beoogde doelgroep, klant, etc.) leidt tot de voortdurende online strijd om aandacht. Als organisatie die een boodschap te verkondigen heeft aan de consument die al overprikkeld wordt, is er een effectieve manier om hierop in te spelen. Stel digitale persona’s op, gedetailleerde beschrijvingen van je ideale klanttypes. Dat helpt je keuzes te maken en de communicatie af te stemmen op hun specifieke interesses en behoeftes.

2. Andere ervaringen

Nieuwe technologieën zorgen er ook voor dat communicatie nu direct plaatsvindt. Waar je offline nog moest wachten op de postkoets of de postbode zijn berichten nu onmiddellijk verzonden. Die snelheid heeft voor- en nadelen. Naast het feit dat digital communication ‘instant’ is, nemen ontvangers de boodschap ook op een andere manier tot zich, namelijk via een schermpje of een speaker. De informatie die verstuurd wordt door middel van het bericht kan hierdoor anders geïnterpreteerd worden. Zo begrijpen mensen niet altijd of een mailtje vrolijk of cynisch bedoeld is. Een filmpje met slechte beeld- en/of geluidskwaliteit beïnvloedt meteen je imago. Als communicatie te weinig nadenkt over de boodschap en de ervaring rondom het ontvangen daarvan, kan dat slecht uitpakken voor de reputatie van je organisatie.

3. Data is het nieuwe goud

Nieuwe technologieën zorgen er voor dat er steeds meer data over de doelgroepen beschikbaar is, waardoor het voor communicatie belangrijker wordt om ook meer data-gedreven te werken. Elk digitale communicatiemiddel is een schat aan data. Data over klanten waar marketing, sales en communicatie mega veel aan hebben als ze de informatie kunnen ontsluiten.

4. Communicatie intrinsiek verweven

Een vierde verandering is dat door de toename in de consumptie van digitale inhoud nieuwe communicatiespecialisaties ontstaan en alle vormen van communicatie intrinsieker met elkaar verweven raken. In het offline tijdperk had je een redactie, nu heb je contentcreators met specialisaties in video en podcasts. Eerst hadden we marketeers, nu heb je growth hackers, online marketeers, SEO- en Ads- specialisten. Content meets marketing meets sales meets adverteren meets externe communicatie. Daarom is het belangrijk dat je digital communication integraal verwerkt in de communicatiekalender van je organisatie

Let’s get digital!

Het is niet meer van deze tijd om online en offline los van elkaar te zien. Zeker nu het medialandschap in hoog tempo verandert en daarmee het bestaansrecht van de klassieke mediahuizen onder druk staat. Aangezien een groot deel van ons leven online plaats vindt, is het belangrijk dat jouw organisatie daar gebruik van maakt. Investeer vandaag nog de nodige tijd en moeite in je digital communication zodat je niet achterloopt en mogelijke reputatieschade voorkomt.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden