Geen bijdrage aan de samenleving? Geen bestaansrecht

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Feike Sijbesma gaat zijn laatste maand in als topman van DSM. De afgelopen twintig jaar maakte DSM onder zijn leiding een enorme verandering door. Het bedrijf is nu, ten tijde van zijn vertrek, beter voor mens en milieu en tegelijkertijd winstgevender.

Moreel kompas

Zoals je eerder kon horen in onze podcast OnBrandScan, maakt Sijbesma zich druk om tal van maatschappelijke problemen en is hij van mening dat deze oplosbaar zijn als ook het bedrijfsleven haar verantwoordelijkheid neemt. Hier gaat hij mee aan de slag als climate leader van de Wereldbank en aanjager van de NL2025. Net als Paul Polman van Unilever werd Sijbesma het moreel kompas van het Nederlandse bedrijfsleven. “Tijdens mijn studie bedrijfskunde in Rotterdam leerde ik: geld verdienen. Dat is goed voor de economie en het genereert banen. Maar dat is veel te simpel. In essentie is de economie een systeem van specialisatie en herverdeling en om een beetje gelukkiger met elkaar samen te leven. Dat betekent dat ondernemingen maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Wie niets bijdraagt aan de samenleving, sigarettenfabrikanten bijvoorbeeld, moet zich afvragen of hij wel bestaansrecht heeft,” aldus Sijbesma in NRC.

Uniek en maatschappelijk relevant

Door uniek en maatschappelijk relevant te zijn, en dat consistent uit te dragen, versterk je ook de reputatie van je organisatie. Een goede reputatie werkt als een magneet. Het draagt bij aan de gewenste (h)erkenning door je publiek, klanten, beleidsmakers, medewerkers en andere stakeholders, die jouw organisatie de voorkeur geven boven andere. Als organisatie kun je invloed uitoefenen op de manier waarop je publiek naar je kijkt en je waardeert. Kan jouw organisatie hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op.

Meer weten?

Download ons gratis whitepaper ‘De drie wetten voor een ijzersterke reputatie’:
Whitepaper reputatie

Gerelateerde artikelen:
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden