Hoe ga je als woordvoerder om met publiek?

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Iemand die vaak optreedt als woordvoerder en dus geregeld voor (groot) publiek staat, weet dat de juiste houding ten opzichte van het publiek essentieel is voor de kracht en effectiviteit van de toespraak.

4 oktober 2017 – Toch worden om allerlei redenen belangrijke focuspunten wel eens vergeten. Hieronder een korte opfriscursus:

  1. Aandacht van je publiek is nooit vanzelfsprekend. Wees je daarvan bewust. Zie het als een cadeautje; dat voorkomt dat je onverschillig overkomt.
  2. Blijf open om inzichten uit te kunnen wisselen met je publiek. Het is aan jou als spreker om de dialoog te starten en de open houding te bewaren, ook als blijkt dat je ongelijk hebt.
  3. Geef je publiek altijd het voordeel van de twijfel. Ze zijn gekomen om naar jou te luisteren en willen dus iets van je horen of leren, ondanks dat hun houding soms iets anders laat zien.
  4. Geniet van het moment, of het spreken nu goed of fout gaat. Neem het niet te serieus en stoor je niet te veel aan omgevingsfactoren. Dat leidt af. Als jij het naar je zin hebt, komt dat ook over op je publiek.
  5. Verwacht niet dat het publiek van je houdt. Het hoogste en beste doel van je toespraak is om de wereld te veranderen door je publiek voor je te veranderen. Om dat te bereiken moet je hen ervan overtuigen om hun ideeën aan te passen. Doe gewoon je ding en laat je publiek zichzelf zijn.

Wil je meer weten over hoe je een goede woordvoerder wordt? Of wil je als woordvoerder leren omgaan met publiek? Neem contact met ons op.

Bron: Public Words

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden