Hoe het gedrag van een CEO de reputatie van Uber verwoest

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Vorige week stapte Uber-topman Travis Kalanick op, na een revolte onder aandeelhouders van het innovatieve taxibedrijf. Zijn val begon met een blog van een vrouwelijke softwareontwikkelaar, waarin zij haar beklag deed over seksuele intimidatie en discriminatie op de Uber-werkvloer.

28 juni 2017 – Meerdere vrouwelijke werknemers volgden haar voorbeeld. Het werd bekend dat Kalanick op de hoogte was van deze praktijken, maar niets ondernam. Ook kwam aan het licht dat Kalanick met anderen uit de Uber-top een stripclub bezocht, waarbij vrouwen met nummers gelabeld werden.

Gebrek aan respect

Een gebrek aan respect was sowieso al Kalanicks handelsmerk, die de inkomsten van zijn chauffeurs steeds verder beperkte, terwijl hij ze inpeperde dat ze binnenkort door een computer vervangen zouden worden – immers komt er dan een stoel vrij voor een extra betalende klant. En als klap op de vuurpijl dook er een video op waarin hij ruzie maakte met een Uber-chauffeur. Al met al leek het er steeds meer op dat Kalanick narcistische trekjes vertoonde en een agressieve bedrijfscultuur had gesticht, en dat beide kenmerken als een boemerang terugkwamen.

#deleteuber

Toen klanten zich met acties, zoals met #deleteuber op twitter, van het taxibedrijf begonnen af te keren, werd duidelijk dat Kalanick de reputatie van Uber meer kwaad dan goed deed. Het valt te bezien of zijn noodgedwongen vertrek en een aangekondigd charmeoffensief (zo krijgt de Uber-app een optie tot het geven van fooi aan de chauffeur) het tij zullen keren. Wat we in ieder geval weten, is dat het vertoonde gedrag van de topman en de door hem gestichte bedrijfscultuur van cruciaal belang zijn voor Ubers reputatie.

Bron: FD

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden