Humor in arbeidsmarktcommunicatie: afknapper of must?

basic1-114_user_man Remon Vonk

Het is dansen op een slap koord, humor in arbeidsmarktcommunicatie. Dit ondervond online kamerplantenverkoper Plantsome recentelijk. Zij zoeken een nieuwe front-end developer die ‘een harde pielemuis (grappie) krijgt van coderen’ en hebben dit in de vacaturetekst gezet. De ene helft op social media valt dan over je heen, de andere helft vindt dit geweldig. Maar is het ook verstandig?

Excuses

In het geval van Plantsome is er direct als reactie op de kritiek een filmpje geplaatst met de oprechte excuses van het creatieve brein achter de vacaturetekst. Nota bene een vrouw. Dit filmpje oogt zo authentiek, dat je bijna gaat denken dat dit een vooropgezet plan is. Er wordt veel over hen geschreven en in de krappe arbeidsmarkt van developers zal het hen ongetwijfeld geen windeieren leggen.

Humor in je vacaturetekst: ja of nee

Maar is humor ook voor jouw vacatureteksten interessant om te gebruiken? Zoals in veel gevallen is het antwoord: ja, met mate. Het hangt natuurlijk af hoe je de boodschap verwoordt en of de gebruikte humor aansluit bij zowel de doelgroep als de geldende norm. Zo is de vacature van Pockies, leverancier van de enige boxershort met zakken, waarin de kandidaat niets anders hoeft te doen dan in een boxershort op de bank liggen, bijzonder geschikt voor de doelgroep. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het middel dat je inzet om geschikt personeel te vinden. Gebruik je alleen platte tekst of verpak je jouw boodschap, al dan niet met humor, in een filmpje? Humor kun je dus uitstekend in je vacatureteksten gebruiken, want je merknaam wordt door de doelgroep met iets positiefs geassocieerd. Maar bezint eer ge begint.

Masterclass arbeidsmarktcommunicatie bij schaarste

Wil je weten hoe je op een krappe arbeidsmarkt toch kans maakt om de juiste medewerkers te werven? Schrijf je dan nu in voor onderstaande masterclass:

Masterclass arbeidsmarktcommunicatie bij schaarste

Bron: AD.nl

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden