Imagoprobleem woningmarkt - Weg met de huizencrisis

basic1-114_user_man Redactie IVRM

De woningmarkt heeft een imagoprobleem. Is dit negatief sentiment om te zetten in een positieve associatie? Jazeker.

7 maart 2012 – Iedereen vindt de huizen in Nederland te duur. Banken willen ze niet meer financieren. Onze ruim 7,2 miljoen huizen zijn loodzware symbolen van misère geworden.

Imagoprobleem woningmarkt keren

Daar zijn kracht en macht voor nodig. Iedereen die leeft van huizen zou hier gezamenlijk de schouders onder moeten zetten, van makelaars en banken tot woningcorporaties en bouwend Nederland. Alle hens aan dek.

Stap 1: Breng een nieuw profiel aan

Bijna vergeten we dat een huis meer is dan beleggingsobject, statussymbool, fiscale aftrekpost en politieke speelbal. Huizen bieden woon- en leefruimte, ze zijn duurzaam, hebben waarde in financieel en cultureel opzicht  en dragen bij aan leefbaarheid.

Stap 2: Maak broodjes aap onschadelijk

Ontdoe het huis van valse verhalen. Aannemer failliet? Dat komt ervan als je huizen bouwt. Woningcorporaties in de piepzak? Moet je er maar niet zoveel huizen op nahouden. Weg met deze negatieve fictie, laat de ware feiten spreken. Huizen herbergen leven; ze worden gebouwd, gebruikt en verbeterd.

Stap 3: Maak stakeholders zichtbaar

Huiseigenaren, huurders, veel woningcorporaties, gemeenten, zij zijn doorgaans de goede vrienden van huizen. Geef deze zwijgende meerderheid zelfvertrouwen door positieve publiciteit.

Stap 4: Toon best practices

Laat zien wat huizen doen voor mensen. Werkelijke, alledaagse verhalen over veiligheid en toekomst. Het verlangen naar thuis is een huis. Iedereen wil het.

Stap 5: Maak nieuwe vrienden

Vind nieuwe vrienden voor het huis, zoals beleggingsmaatschappijen. Zij zijn vaak de eersten die de juiste waarde van een sentiment herkennen. Onthaal ze met spotlight en camera, want zij zijn onze bevrijders.

Als alle betrokkenen zich gezamenlijk inzetten, zul je zien dat het imagoprobleem van de woningmarkt zal keren.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden