Influencermarketing in 2020: 4 aandachtspunten

basic1-114_user_man Redactie IVRM

[one-third-first]

De opkomst van micro- en nano-influencers

[/one-third-first]

[two-thirds]

Influencermarketing is uitgegroeid tot een volwassen industrie, maar heeft last van een niet zo fris imago. Influencers worden steeds minder vertrouwd en als opportunistische, wandelende reclamezuilen gezien die jonge kinderen op een negatieve manier beïnvloeden. Ondanks deze negatieve beeldvorming wordt er ook voor dit jaar weer marktgroei verwacht.

Deze groei is vooral afkomstig van merken die voor het eerst in influencermarketing investeren. Daarnaast van de merken die een sterk rendement hebben behaald en hun investeringen uitbreiden. Ondanks de toegenomen budgetten en het stijgende aantal merken dat met influencers in zee wil, wordt influencermarketing nog steeds omschreven als ‘het Wilde Westen van marketingland’. Door de nodige controverse en relletjes waar social influencers ook in 2019 weer bij betrokken waren, is de industrie doordrongen van de noodzaak om de werkzaamheden te professionaliseren en standaardiseren. Dit is overigens niet alleen de verantwoordelijkheid van de influencers zelf, maar ook van social media-platforms, wetgevers en agentschappen.

Hier moet je op letten

Wil jij dit jaar ook met influencermarketing starten? Hieronder hebben we een paar aandachtspunten op een rij gezet zodat je daadwerkelijk rendement haalt uit een samenwerking.

1. Ga voor lange termijn-samenwerkingen (dit draagt bij aan authenticiteit en vertrouwen)

Voor merken zitten er een belangrijk voordeel aan een langdurige influencersamenwerking: de influencer wordt als authentieker en betrouwbaarder gezien wanneer hij niet de ene week product A en een week later product B aanprijst. Voor de influencer zelf, die inkomsten moet genereren, is het voordeel van een langdurige samenwerking zowel financiële zekerheid als de mogelijkheid om continu te werken aan een merksamenwerking die zinvol is voor hem/haar en zijn/haar publiek.

2. Betaal influencers (je komt niet meer weg met het opsturen van producten)

De tarieven van influencers lopen erg uiteen en zijn afhankelijk van zaken als het gebruikte platform, de grootte van de achterban, de engagement rate van de volgers, de omvang van de campagne, het type product of dienst en of er een agentschap tussen zit.

3. Geef influencers creatieve vrijheid (maar zorg wel voor een duidelijke briefing)

Vaak zijn merken terughoudend om influencers (te veel) creatieve vrijheid te geven. Dit kan resulteren in content die niet goed aansluit bij de influencer zelf en zijn publiek. Aan de andere kant zijn er ook merken die helemaal afstand doen van elke vorm van controle richting de influencer, vaak door een gebrek aan kennis van de materie. Die produceert vervolgens iets dat misschien wel scoort bij zijn publiek, maar niet de juiste boodschap van het merk bevat. Het toverwoord is balans. Benut de creativiteit van de influencer maar start een campagnesamenwerking altijd met een duidelijke briefing.

4. Vraag om verifieerbare campagnestatistieken (volgers en likes zeggen niet zo veel)

De influencermarketing-industrie is (te) lang gebouwd op social statistieken zoals het aantal volgers, likes en engagementpercentages. Maar die zeggen niets over of een samenwerking echt succesvol was in het realiseren van zakelijke doelstellingen. Anno 2020 moet je daarom als marketeer om verifieerbare campagnestatistieken vragen waaronder demografische doelgroepen, uniek bereik, het aantal werkelijke vertoningen en videoweergaven. Alleen hiermee kun je de opbrengsten van influencermarketing vergelijken met andere onderdelen van je marketingmix.

Bronnen: AdAge en Brandambassadors

Gerelateerde artikelen:

[/two-thirds]

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden