‘Jezussneakers' als reactie op absurde samenwerkingen

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Het in New York gevestigde bedrijf MSCHF heeft twintig paar Nike-sneakers gemaakt met wijwater in de doorzichtige zool. De ‘Jezussneakers’ zijn te koop voor $4.000 en voor die prijs kan de gelukkige eigenaar letterlijk op water lopen. Gewoon een ludieke actie om te kijken hoe ver je kunt gaan bij het customizen van Nike-sneakers? Nee, volgens het hoofd van MSCHF, Daniel Greenberg, is de Jezussneaker een knipoog naar absurde samenwerkingen tussen bedrijven.

Uitverkocht

MSCHF kocht een normaal paar Nike Air Max 97 sneakers tegen marktwaarde en heeft de schoen volledig vernieuwd. Het bedrijf voegde een gouden kruisbeeld toe aan de schoenveters en vulde de zool met heilig water uit de Jordaan, dat door een priester in Brooklyn is gezegend. Ook werden nog andere verwijzingen naar het christendom toegevoegd. Op één van de hielen staat INRI, de beginletters van het Latijnse opschrift op het kruis van Jezus: Iesus Nazarenus, Rex Iudaeorum (Jezus van Nazareth, koning der Joden). De binnenzijde is rood: de pauselijke kleur. De schoenen waren in een mum van tijd uitverkocht.

Hoewel sneakergigant Nike nog niet heeft gereageerd op de Jezussneakers, heeft MSCHF al aangekondigd er waarschijnlijk nog meer te gaan maken. Wanneer en waar die op de markt komen, is nog niet bekend.

Merksamenwerkingen

MSCHF is een ‘tegencultuurbedrijf’ dat al vaker ludieke acties had. Greenberg zegt dat de schoenen zijn ontworpen als reactie op absurde merksamenwerkingen, zoals Arizona Iced Tea en Adidas. “We wilden laten zien hoe idioot deals tussen bepaalde bedrijven kunnen zijn. Daarom hebben we Nike aan Christus gelinkt. En het bleek nog te werken ook, want de schoenen werden een collectors item en gingen weg voor een veelvoud van de prijs die MSCHF in gedachten had. Greenberg noemt de Jezussneaker ‘de heiligste samenwerking ooit’.

Hoe ludiek en vergaand ook, MSCHF snijdt met deze actie wel een terecht punt aan. Een alliantie met een ander bedrijf of merk moet passen bij de identiteit en gewenste positionering van je organisatie. Want alleen dan pluk je er de vruchten van en versterkt het je reputatie. Lees hier meer over hoe wij je organisatie hierbij kunnen ondersteunen of neem contact met ons op.

Bronnen: CBS News en AD

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden