Les voor Facebook: reputatie is een kritische succesfactor in mijn portemonnee

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Reputatie snelt vooruit en opent -of sluit juist- deuren. Je reputatie bepaalt in hoge mate of anderen je serieus nemen. Of ze je interessant vinden om een tweede blik waardig te gunnen. Reputaties bepalen of engagement een optie is.

18 november 2019 – Of dat jij met je boodschap en goede bedoelingen anoniem onderdeel van het dagelijkse informatiebombardement blijft. Maar voor wie in de portemonnee van de klant kruipt, is reputatie meer dan dat. Het is een kritische succesfactor.

‘Onverwachte’ weerstand

Het is dan ook wonderlijk dat juist Facebook, met zijn schier onuitputtelijke resources en een bijzonder diep inzicht in het privéleven van zijn gebruikers, deze les onvoldoende heeft geleerd. De techgigant die succesvol in diepmenselijke behoeftes als contact, exposure en voyeurisme voorziet, beleeft een martelgang vol ‘onverwachte’ weerstand over de Libra en de bijbehorende wallet Calibra. Een virtuele munt met crypto wallet die onder toezicht -en over de platformen van Facebook- betaalgemak biedt. Ook -en daar zit de echte winst- voor mensen die nu weinig of geen toegang hebben tot financiële dienstverlening.

Deuken in reputatie

De prijs is haast verwaarloosbaar. ‘Slechts’ een klein beetje extra, supergevoelige persoonlijke data. Maar de slechte adem van de eerdere issues rond privacy walmt om het plan heen. De massale kritieken bouwen allemaal voort op de deuken in de reputatie. Het vertrouwen is te klein bij de afhakende commerciële partners Booking, Priceline, Mastercard, Visa, eBay, Stripe en Paypal. En het is eveneens te klein bij consumenten die op honderden blogs hun wantrouwen etaleren en bij toezichthouders die extra kritisch kijken.

Kostbaar geheim

Het lijkt erop dat Facebook het nabijheidsbeginsel en de intimiteit van mijn beurs niet op waarde schatte. Wat ik koop en hoeveel me dat kost, is een kostbaar geheim. Dat deel ik niet zomaar. Hooguit met iemand die ik vertrouw of een aanbieder van erkend onbesproken gedrag. Een partij die ik ken en onvoorwaardelijk associeer met zijn solide, geloofwaardige reputatie.

New kids on the block

Het is een ongemakkelijke waarheid voor veel innovatieve fintechs. Hoe mooi, goedkoop en briljant hun intieme financiële dienst ook is, acceptatie valt of staat met vertrouwen en de reputatie van de aanbieder. Vaak zijn het de new kids on the block die op de doorbraak jagen. Jonkies zonder gevestigde en met een ongeschonden reputatie. Maar die we wel heel snel nodig hebben.

Vertrouwen winnen kost tijd

Vertrouwen winnen kost tijd en vraagt om meer dan marketing. Om meer dan branding. Om meer dan een goed geschreven verhaal. En om meer dan een overtuigend inhoudelijk betoog. Het is het allemaal tegelijk. Of beter: het is het allemaal vooraf.

Meer informatie over reputatiemanagement

Lees de drie wetten voor een ijzersterke reputatie in ons whitepaper of neem direct contact op met Maarten Halsema via 06-5352 5196 of stuur een email.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden