Micro-influencers: de breakthrough

basic1-114_user_man Redactie IVRM

We zien influencers als één van de minst geloofwaardige informatiebronnen, blijkt uit recent onderzoek van Edelman. Niet heel verrassend, kijkend naar de aanhoudende ophef rond influencers het afgelopen jaar.

25 februari 2019 – Deze kersverse beroepsgroep werd beschuldigt van milieuvernieling,  het bederven van ieders vakantieplezier en zelfs het  volledig verpesten van ons leven.

Trouble in paradise

Rambam deed hier een schepje bovenop en liet zien hoe influencers volmondig instemden met het promoten van een energiedrankje. En dan was daar de Netflix-documentaire Fyre. Hierin is te zien hoe een overgemarketeerd festival als droevige mislukking eindigt. Naast de matig capabele festivalmanager werden de supermodel-influencers door het publiek unaniem schuldig bevonden.

Nogal wat hobbels op de weg van onze digitale vrienden dus. Moeten we terug naar een communicatie aanpak zonder influencers? Wat maakt een boodschapper geloofwaardig?

De micro-influencer

Eerder werden zij al voorzichtig besproken, maar met alle vertrouwensissues rondom celebrity-influencers zijn zij nu helemaal klaar voor een break-through: de micro-influencer. Micro- en nano-influencers hebben een kleinere groep volgers, maar die volgers zijn wel loyaler. Uit onderzoek blijkt dat de betrokkenheid van volgers veel hoger is bij micro-influencers. Zij worden sneller gezien als iemand waar je een relatie mee onderhoudt. En nog belangrijker: micro-influencers wekken veel meer vertrouwen.

Jij bent helemaal om. Maar waar vind je die micro-influencer? Een stappenplan.

1. Kijk naar binnen

Neem een ​​kijkje op je huidige fansite. Grote kans dat een aantal volgers zich al richten op jouw doelgroep. Als jouw social-media gevolg nu nog schaars is; praat met je werknemers en klanten. Wie volgen en vertrouwen zij online?

2. Wees onderdeel van het gesprek

Neem deel aan online discussies over je branche. Gebruik hierbij Facebook, Instagram, Twitter. Monitor, volg en gebruik hashtags die relevant zijn voor jouw bedrijf. Hoe specifieker, hoe beter. Volg grote en kleine gebruikers die het gesprek leiden. Zo leer je niet alleen wie betrokken is en dezelfde waarden deelt,  maar je positioneert je ook direct als thought leader in de branche.

3. Werk samen

Zodra je de perfecte micro-influencer match hebt gevonden is het aan jou een goede partner te zijn. Kom met ideeën op tafel die natuurlijk aanvoelen voor de influencer terwijl jij de waarden van je merk communiceert.

Bron: medium.com

Benieuwd wat micro-influencers kunnen doen voor jouw reputatie? Kom bij ons langs in Bussum of neem contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden