Onderzoek: Oxfam-schandaal schaadt reputatie goededoelensector

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Het recente Oxfam-schandaal heeft een negatieve impact op de reputatie van andere goede doelen. Dat blijkt uit een onderzoek van Harris Interactive onder 1.000 Britten. De bekendmakingen over seksueel wangedrag hebben een groot deel niet alleen slechter doen denken over Oxfam (72 procent), maar ook over andere internationale hulporganisaties (31 procent) en zelfs over de goededoelensector als geheel (34 procent).

Steen in het water

Daniel Fluskey, topman van het Britse Institute for Fundraising, bekijkt dit resultaat liever positief. Immers valt de reputatieschade voor andere goede doelen nog relatief mee, afgezet tegen het wel erg diep ingedeukte imago van Oxfam. “Zie de goededoelensector als een vijver en stel dat je er een steen in gooit: de plek waar de steen het water raakt staat in dat geval voor Oxfam. Maar naarmate de rimpelingen daaromheen zich verder uitstrekken, worden ze steeds minder zichtbaar.’’
Bron: Third Sector

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden