Online bestedingen groeien met 17%
Het afgelopen half jaar gaven Nederlandse consumenten €9,53 miljard uit aan online aankopen van producten en diensten. Dit is een stijging van 17,2% ten opzichte van het eerste half jaar van 2016, toen ‘slechts’ €8,13 miljard online werd besteed.
13 september 2016 – Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor stijgt de populariteit van online aankopen met name onder ouderen. Het vertrouwen neemt toe en 65-plussers ervaren vooral het gemak van thuis bestellen.
Kleding aankopen
Het meeste geld gaat naar de aankoop van producten, zoals kleding, elektronica en telecom. Gino Thuij, industry lead fashion & lifestyle bij GfK: “De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is vooral toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen.”
Online verzekeringen
Nieuw in de resultaten zijn de verzekeringen die online worden afgesloten. In Q2 van dit jaar toonde dat marktsegment een groei van 46% ten opzichte van vorig jaar.
Bron: Thuiswinkel