Proactief en constructief reputatiemanagement loodst je door zwaar weer

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Al weken domineren schreeuwerige headliners over het virus en dieprode beurzen het nieuws. Wat we ook steeds vaker zien: artikelen over de reputatieschade van merken en organisaties. Zo werden Action, Hunkemöller en Booking.com flink gekielhaald. Alle drie worden ze beticht van een ontbrekende maatschappelijke antenne. Uit onderzoek blijkt dat de invloed van negatief nieuws op de reputatie van bedrijven drie keer zo groot is dan de impact van positief nieuws. Negatief nieuws verkoopt goed en blijft langer hangen.

Focus op gevaar

De verklaring voor dit fenomeen volgt volgens communicatiewetenschapper Stuart Soroka uit de evolutiebiologie. De mens is sneller geneigd zich te focussen op gevaren, angsten en bedreigingen. Dit om te kunnen anticiperen op het naderende kwaad en zichzelf en dierbaren tijdig in bescherming te nemen. Zodoende filteren we uit het positieve nieuws enkel de berichten waar we écht iets aan hebben: het negatieve nieuws. Een tweede verklaring volgt uit het feit dat lezers van nature een positieve houding aannemen tegenover nieuwe, onbekende informatie. Wanneer die nieuwe informatie negatiever uitvalt dan aanvankelijk gedacht, heeft die negatieve correctie vele malen meer impact.

Bouw aan je belangrijkste asset

Onderzoek toont aan dat negatief nieuws over een merk of organisatie dat een sterke reputatie kent, relatief minder impact heeft. De les die hieruit volgt: investeer proactief en constructief in je reputatie. Een sterke reputatie zorgt voor groei, maatschappelijke impact, rendement en waardevolle relaties met stakeholders. Het is dé asset die jou door zwaar weer loodst.

Bron: Marketingfacts

Gerelateerde artikelen

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden