Propaganda via social media om publieke opinie te beïnvloeden

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Propaganda op social media manipuleert de publieke opinie over de wereld. Dat concludeert de Universiteit van Oxford aan de hand van nieuwe studies. Uit de studies blijkt dat social media een internationaal slagveld zijn voor ‘vieze politiek’.

De onderzoekers constateren dat de leugens en onjuiste informatie van zogenoemde traditionele propaganda breed verspreid worden via Facebook en Twitter. Achterliggende algoritmes faciliteren dat proces. Geautomatiseerde accounts delen, liken en posten de berichten in sociale netwerken om het sociaal bereik te vergroten. De online ondersteuningsmaatregelen zijn cruciaal in het creëren van de illusie van populariteit. Het manipuleert onder andere de populariteit van politieke kandidaten.

Wet om propaganda via social media te voorkomen

In Duitsland ligt er een voorstel voor de implementatie van een wereldwijde wet om propaganda via social media tegen te gaan. Het voorstel bevat de oproep om sociale netwerken verantwoordelijk te stellen voor wat er op hun site wordt gepubliceerd.

Bron: The Guardian

Invloed social media op debat en beleid

Social media wordt niet alleen gebruikt om de publieke opinie over de wereld te manipuleren. Thomas Mattijssen, Bas Breman en Tim Stevens van Wageningen Universiteit & Research (WUR) concluderen dat social media ook grote invloed hebben gehad op het natuurdebat en natuurbeleid in de Oostvaardersplassen. Meer hierover in het bericht ‘Invloed social media op debat en beleid Oostvaardersplassen immens’

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden