Reputatie is dé manier om in beeld te komen bij werkzoekenden

basic1-114_user_man Maarten Halsema

 Scooters, woonruimte en kans op een vliegticket. Organisaties bieden toekomstig personeel van alles aan in de strijd om talent. Maar is deze manier van werven wel de juiste om als werkgever in beeld te komen bij werkzoekenden? Je reputatie is hierbij van grotere invloed. Reputatiemanagement is daarom de beste aanpak om de concurrentie het nakijken te geven in deze krappe arbeidsmarkt.

IVRM Masterclass Arbeidsmarktcommunicatie bij schaarste

Grauwe middenmoot lokt talent met steeds exorbitantere cadeaus

Vanouds schuwen bedrijven onrust rond hun merk, uit angst voor reputatieschade. Liever een grijze muis dan de kop van Jut. Organisaties en merken gaan zo behoedzaam om met hun reputatie, dat ze bijna nergens meer voor staan. Vaak komen ze niet verder dan het steunen van milieu of mensenrechten, stellingnames die gemeengoed zijn. Allemaal grauwe middenmoot die talent moet lokken met steeds exorbitantere cadeaus, omdat er geen aantrekkingskracht uitgaat van de organisatiereputatie. Terwijl medewerkers zich juist willen vereenzelvigen met de merkidentiteit, bedrijfscultuur en klanten van hun werkgever. Daarvoor is het noodzakelijk voor organisaties om positie te kiezen en deze tot uiting te laten komen in keuzes en acties; van storytelling naar storydoing.

Een aantrekkelijke werkgever zet zijn reputatie aan het werk

Geen woorden maar daden dus. Je bent pas geloofwaardig als organisatie wanneer je je ook echt gedraagt volgens het mooie verhaal dat je vertelt. Breng je missie in de praktijk met concrete acties, die je onderscheidend en aantrekkelijk maken voor de doelgroep op de arbeidsmarkt die je wilt aanspreken.

Zorg er vervolgens ook voor dat alle werknemers met hun dagelijkse werk kunnen bijdragen aan deze missie, zodat je verhaal tot leven komt in de employee experience. Zo versterk je je reputatie als organisatie en werkgever en laat je deze voor je werken. Hoe sterker jouw reputatie, hoe meer deze bijdraagt aan het binnenhalen en behouden van het juiste talent. Dus de mensen die bij je passen en op hun beurt via employer advocacy een positieve bijdrage kunnen leveren aan je reputatie. Niet de mensen die met een scooter te verleiden zijn en er ook weer zo vandoor gaan, wanneer blijkt dat de match toch niet zo goed was of als ze het ergens anders nog beter kunnen krijgen.

Als je dat bereikt, is je reputatie een wervingsinstrument op zich en staat reputatiemanagement synoniem voor een sterke positionering op de arbeidsmarkt. Voor het continu versterken van het vertrouwen van jouw (potentiële) medewerkers en publiek, waardoor je een populaire werkgever wordt en blijft.

Living the brand

Patagonia is een mooi voorbeeld van een organisatie die niet alleen vanuit een knagend verantwoordelijkheidsgevoel een standpunt inneemt voor de bühne, maar deze tot in haar diepste poriën naleeft. Het outdoormerk dat ooit is opgericht door klimmers, heeft een grote liefde voor de mooiste plekjes op aarde. Inmiddels bedient zij meerdere sportdisciplines met haar productaanbod, met eigenschappen die essentieel zijn voor Patagonia: er is geen motor nodig voor het beoefenen van de sport en er staat geen juichende menigte langs de kant. In elke sport komt de beloning in de vorm van bevochten voldoening en momenten van verbinding tussen mens en natuur.

Met haar liefde voor ongerepte natuur voelt Patagonia zich verplicht om te vechten voor het voortbestaan hiervan. Dit doet zij door haar tijd en diensten aan te bieden in de vorm van sprekers en veldrapporten over hun missie, milieubescherming in het algemeen en door tenminste 1% van hun omzet te doneren aan milieugroeperingen wereldwijd. De missie van Patagonia levert niet alleen klanten op die bereid zijn de onvermijdelijke meerprijs te betalen voor hun producten die zijn geproduceerd met oog voor mens en milieu. Het merk oogst bewondering en een sterke aantrekkingskracht onder werkzoekenden met een gedeelde passie, die zich graag inzetten voor de missie van Patagonia. Merkambassadeurs die niet zomaar zijn weg te kapen door concurrenten die scooters en woonruimte in de strijd gooien.

Hoe versterk je je reputatie?

Door je te houden aan de  drie reputatiewetten. Download ons whitepaper ‘Drie wetten voor een ijzersterke reputatie’ om te lezen welke dat zijn. Ontvang ook maandelijks ons reputatienieuws om je organisatie continu in topconditie te houden.

Reputatie is de manier om in beeld te komen op de arbeidsmarkt

Living the brand voor een sterke positionering op de arbeidsmarkt.

Deze blogpost is gepubliceerd op HR & Communicatie.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden