Social media management in crisistijd: 5 tips

Het sociale element van social media is de laatste jaren naar de achtergrond verschoven. Mensen gingen het gebruiken om zichzelf of hun organisatie te branden. Gaan we door de coronacrisis sociale media weer gebruiken zoals het ooit bedoeld was?

Waarde in community

In deze moeilijke tijden waarderen meer mensen de waarde van een echte community; niet alleen het aantal likes op een post. Social media-gebruikers willen online echte verbindingen aangaan omdat ze die momenteel in hun persoonlijke leven (grotendeels) moeten missen. Dat betekent niet dat organisaties en merken worden gemeden. Ze hoeven zich alleen maar aan te passen aan de huidige situatie.

5 tips voor sterk social media management in moeilijke tijden

Investeer daarom in (het opbouwen van) relaties en idealiter communities. Dit zal op termijn z’n vruchten afwerpen. Hier ontdek je gelijk 5 praktische tips om je social media management sterk te houden in moeilijke tijden.

1. Ga niet voor verkoop maar voor engagement

In normale tijden werkt agressieve verkoop op social media al niet, vooral niet bij organische berichten. Je volgers zijn online om te zien wat hun vrienden van plan zijn en om vermaakt te worden, niet om te zien wat een merk verkoopt. In deze moeilijke tijden zijn zij nog minder vatbaar voor verkooppraatjes en op zoek naar verbinding. Vraag je volgers daarom regelmatig hoe het met ze gaat en wat je kunt doen om hen te helpen. Deze inspanningen zorgen voor een ​​loyale achterban.

2. Bied waarde

Aangezien je geen verkooppraatjes wil posten, kun je deze tijd gebruiken om op een andere manier waarde te bieden aan je publiek. Zo is het voor makelaars momenteel lastiger om bezichtigingen te plannen. Zij kunnen bijvoorbeeld online hypotheekadvies aanbieden of een webinar inclusief Q&A organiseren over verschillende hypotheekvormen.

3. Pas de toon en inhoud van je berichten aan

Denk na over wat je volgers nodig hebben in een tijd als deze en pas hier de toon van je berichten op aan. Sommige merken hebben mogelijk volgers die nu meer dan ooit vermaakt willen worden, terwijl anderen op zoek zijn naar meer gedetailleerde informatie over hoe ze de komende maanden financieel door kunnen komen. Houd je volgers up-to-date over zaken als winkelsluitingen en alternatieve manieren om jouw producten te kopen, zoals via een webshop.

4. Geef je organisatie of merk een gezicht

Geef je organisatie of merk een gezicht door medewerkers en leidinggevenden voor te stellen op je social media-kanalen. Het MT kan bijvoorbeeld video-updates delen op Facebook of Instagram Live-sessies hosten om op een meer menselijk niveau contact te maken met jullie publiek en verbondenheid te creëren.

5. Zet gespecialiseerde kanalen op

Dit is een goed moment om aan communities te bouwen via gespecialiseerde kanalen. Zoals je chats met verschillende groepen vrienden kunt hosten op apps zoals Houseparty, kun je bijvoorbeeld een Facebook-groep opzetten voor je klanten zodat ze tijdens deze crisis met elkaar kunnen netwerken.

Bron: PR Daily

Gerelateerde artikelen

Deze 10 social media-tips helpen jouw organisatie verder
Communicatie in coronatijd: FAQ
Sociale media: dansen op een wiebelig koord? Word koorddanser!

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden