Social media-trends 2019

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Social media zijn niet meer weg te denken uit een communicatiestrategie. Maar net nu iedereen gewend is aan grote spelers als Facebook en Twitter, lijken zij aan terrein te verliezen. Welke kanalen moeten we de komende tijd inzetten? Tijd om de balans op te maken.

Facebook is zo 2018

Facebook verloor in 2018 ruim een half miljoen Nederlandse gebruikers, aldus het Nationale Social Media Onderzoek 2019. Veel jongeren haakten al af in 2017, maar vorig jaar daalde het Facebookgebruik over de hele linie. Het bedrijf was veelvuldig negatief in het nieuws. Schandalen, datalekken en nepnieuws zorgden voor een groeiend wantrouwen jegens het social media-platform. Ook de oproep van Arjen Lubach tot het verwijderen van je Facebookaccount zorgde voor 240.000 opzeggingen. Hoewel het aantal Facebookgebruikers afneemt, behoudt het moederbedrijf dankzij Whatsapp en Instagram zijn sterke positie.

Instagram on top

Waar Facebook gebruikers verliest, is Instagram de grote winnaar. Het platform steeg het afgelopen met maar liefst 20 procent nieuwe gebruikers. Instagram weet naast jongeren ook oudere leeftijdsgroepen aan zich te binden. Concurrent Snapchat heeft hier meer moeite mee. Om een grotere groep gebruikers aan te trekken, voerde Snapchat eind 2017 nog een nieuw design door. Dat werd geen succes: de app verloor maar liefst 3 miljoen gebruikers.

Youtube, LinkedIn en Pinterest zijn blijvertjes

Videosite Youtube blijft goede zaken doen in Nederland. Zij zagen hun aantal gebruikers stijgen van 8 miljoen naar 8,7 miljoen. Dit maakt Youtube na Instagram de grootste stijger van 2018. Ook het platform voor professionele profielen groeide gestaag: het aantal Linkedin-gebruikers ging van 4,4 naar 4,6 miljoen gebruikers. Ook het gebruik van Pinterest groeide met maar liefst 18 procent.

Minder Tweeters

Tot slot daalde het aantal Twitteraars in 2018 met 10 procent. Gebrek aan vertrouwen en nepnieuws zouden hiervoor de belangrijkste redenen zijn.

Bron: Marketingfacts

Weten hoe jij social media inzet voor een ijzersterke reputatie? Wij schreven eerder over zichtbaarheid van medewerkers op Facebook en de groei van social media marketing.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden