Tabaksproducent verslikt zich in PR-stunt

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Philip Morris – de grootste tabaksproducent van de wereld – heeft al niet zo’n opperbest imago, zou je zeggen. Afgelopen week kwam er weer een nieuw deukje bij, en wel door haar eigen toedoen. De Britse tak van Philip Morris oogstte een storm aan kritiek nadat zij gratis haar ‘rookvrije’ tabaksproducten aanbood aan medewerkers van de National Health Service (NHS). Dit ter ere van de 70e verjaardag van de NHS.

Een gevatte stunt, zo moet de fabrikant van onder anderen Marlboro zelf hebben gedacht. Immers kunnen nog altijd 73.000 (op anderhalf miljoen) medewerkers van de Britse gezondheidsdienst de  sigaret niet laten staan, en volgens Philip Morris kunnen haar ‘rookvrije’ producten hen helpen met stoppen. Maar hoewel de actie leverde dan wel veel gratis publiciteit opleverde, was dit vooral in negatieve zin.

Niet alleen de anti-rooklobby trok fel van leer tegen de tabaksfabrikant, maar bijvoorbeeld ook de Britse minister van Volksgezondheid: die sprak van een ‘‘totaal ongepaste’’ PR-stunt. Een fout die Philip Morris zelf misschien had kunnen voorzien: zij is nou niet bepaald een logische samenwerkingspartner van de NHS. Daarbij hebben de zogenaamd ‘rookvrije’ tabaksproducten van Philip Morris de naam allesbehalve gezond te zijn.

Bron: The Independent

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden