Twitter voert nieuwe functie in - welke gevolgen heeft dit?

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Eerder deze maand kondigde Twitter een nieuwe functie aan: het geeft gebruikers de optie om geen antwoorden te krijgen op tweets of alleen antwoorden van mensen die zij zelf volgen. De functie moet de negatieve of zelfs hatelijke reacties die veel twitteraars ontvangen, indammen.

Geen dialoog

Het nieuws ging vrij ongemerkt aan mij voorbij, terwijl ik me zowel werkmatig als privé veel op dit sociale platform bevind. Ik heb in de jaren dat ik twitter al legio bekende en minder bekende mensen het platform zien verlaten. Aanvankelijk enthousiast begonnen met het delen van hun mening en contact onderhouden met hun achterban, keerden ze op een goed moment deze toch niet zo vrije digitale vrijplaats de rug toe omdat het er naar eigen zeggen ontbrak aan nuance. Hierdoor kwamen er nauwelijks inhoudelijke -en respectvolle- dialogen op gang.

Het is inderdaad lastig om verdiepend te zijn in 140 woorden. Deze kritiek trok ook Twitter zich aan en het besloot in 2017 tot een grotere tekenlimiet van 280 tekens. Het was de eerste keer in elf jaar dat Twitter deze limiet aanpaste.

Excessen

Even terug naar de nieuwste optie: het filteren van reacties. Begrijpelijk vanuit Twitter, dat veel prominente gebruikers het platform ziet verlaten wegens bovengenoemde reden. Het kan zelfs tot excessen lijden, mooi verbeeld in de telefilm De Kuthoer (synopsis: een columniste wordt dagelijks overspoeld met nare anonieme berichten -tot doodwensen aan toe- op social media en is er helemaal klaar mee. Ze besluit wraak te nemen op iedereen die haar digitaal kapot wil maken).

Privépersonen worden door de functie zeker beschermd, maar hoe zit het met organisaties die gebruikmaken van Twitter? Het voordeel van het medium is juist dat iedereen ongefilterd zijn mening verkondigt. Dit stelt bedrijven in staat de thermometer in het maatschappelijk sentiment te hangen. Wanneer je door te filteren meer de regie kan nemen, boet het medium automatisch in aan objectiviteit en geloofwaardigheid en dus communicatiekracht.

Gebruiker voorop

Hoe dan om te gaan met Twittertrollen? In 2018 beschrijft Dutch Cowboys in een blog hoe Twitter ‘proactief kan omgaan met disruptief gedrag, wat niet de regels schendt maar wel een negatieve invloed heeft op de toon van een gesprek’. De maatregelen die Twitter toen heeft genomen, hadden te maken met gedragssignalen. Voorbeelden: wanneer een account zijn e-mailadres niet heeft bevestigd, als dezelfde persoon tegelijkertijd meerdere accounts registreert of gedrag dat kan wijzen op een mogelijk gecoördineerde aanval.

Kennelijk waren deze maatregelen niet afdoende om de algehele gezondheid van de dienst en de ervaring te verbeteren en meende het platform deze meer draconische filterfunctie in te moeten voeren. Prettig voor de particuliere gebruiker, minder bevorderend voor de objectiviteit en geloofwaardigheid van het medium zelf. Het is overigens niet het enige sociale netwerk dat het welzijn van de gebruiker steeds meer voorop stelt: Instagram is sinds vorig jaar bezig met de wereldwijde uitrol van het verbergen van likes. “We willen dat mensen zich minder druk maken over hoeveel likes ze op Instagram krijgen en wat meer tijd besteden aan het verbinden met mensen waar ze om geven”, aldus Instagram-hoofd Adam Mosseri. En zo zijn we weer terug bij af, want begon Facebook niet ooit als smoelenboek, een papieren systeem waarmee studenten aan Amerikaanse universiteiten hun studiegenoten aan de hand van foto’s beter konden leren kennen?

Jij en social media

Advies nodig over de social media-strategie en/of -uitvoer van jouw organisatie? Neem dan contact op met Tamara van der Wind via 06 5432 2831.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden