Vloggers beïnvloeden helft kinderen in koopgedrag

basic1-114_user_man Redactie IVRM

De helft van de kinderen uit de bovenbouw van de basisschool koopt soms producten naar aanleiding van vlogs waarin het product te zien is. Een op de zes kinderen geeft zelfs aan dit erg vaak te doen. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar Public. Platform Wijzer in Geldzaken gaat daarom in haar voorlichting extra aandacht besteden aan het fenomeen vlogs. Tevens wil het platform hierover in gesprek gaan met bekende YouTubers.

Social Code

Volgens het Commissariaat voor de Media bevat zeker driekwart van de populaire YouTubevideo’s sluikreclame voor producten. Daarom stelde het Commissariaat samen met enkele YouTubers de Social Code op: een richtlijn die uiteenzet wanneer en hoe vloggers in hun video’s moeten aangeven dat zij reclame maken. Echter wist de NOS vorige maand te melden dat minstens de helft van de YouTubers zich niet houdt aan de Code.

Bron: NOS

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden