Waarom clickbaits en keywords dodelijk zijn voor doelgroepgericht communiceren

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Waar bedrijven klantvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben, zijn ze online de onvriendelijkheid zelve. Op hun websites regeert de tucht van clickbaits en keywords.

24 januari 2018 – Die leidt tot doodsaaie landingspagina’s, nietszeggende webteksten en geestdodende boodschappen die bezoekers wegjagen, om nooit meer terug te keren. Van doelgroepgericht communiceren lijkt online geen sprake. Bol.com laat zien hoe je webpubliek wel boeit en bindt.

Dertien in een dozijn content

Ook al zitten klanten niet te wachten op simpele teksten met een povere vocabulaire, die komen er toch bij veel bedrijven. Dat is het resultaat van de heiligverklaring van Google rankings en clickrates. Dankzij geavanceerde analyseprogramma’s is het online verkeer zo goed meetbaar, dat het tot kwaliteitstool is uitgeroepen. Goede kengetallen betekenen een goede kwaliteit webinformatie.

Dat gaat nog erger worden, als we de lijstjes met SEO-trends voor 2018 mogen geloven. Voice search wordt de nieuwe trend die straks alleen nog maar het eerste zoekresultaat onder de aandacht brengt van speurende gebruikers. Een ontwikkeling die het vuurtje bij online marketeers nog eens extra opstookt voor een toppositie in Google. Ook webredacteuren hebben weer werk aan de winkel, want nu luidt het devies om te optimaliseren op longtail zoekwoordcombinaties in plaats van keywords om aan te sluiten bij de stemgestuurde zoekopdrachten.

Trucjes hollen je merk uit

Al deze trucjes voor een hoge Google ranking en clickbaits leveren op de korte termijn inderdaad traffic op naar je website. Maar op de lange termijn hollen ze je merk uit. Zoals Anna Wintour, creatief directeur van Condé Nast en hoofdredacteur van Vogue, ook al zei in haar speech op het Lions festival in Cannes ‘You can’t cut your way to creativity’. Daar waar keywords en clickbaits de baas zijn, vervormt de eigen boodschap en wordt de visie onzichtbaar. De goed bereikbare online content biedt steeds minder inhoudelijke informatie. Je bestaansrecht wordt daardoor steeds vager, waardoor de kans toeneemt dat concurrenten jouw unieke positie inpikken. Merken kunnen zich daarom beter richten op het binden van publiek met originele, waardevolle en missiegedreven content. Vindbaarheid en distributie zijn versterkend, maar niet leidend.

Doelgroepgericht communiceren bindt publiek

Het product business model is vandaag de dag exact hetzelfde als het media business model, waarbij ‘audience first- communiceren’ centraal staat. Salesgedreven organisaties hebben alleen een toekomst als ze kwalitatieve content maken die aansluit bij de informatiebehoefte en belevingswereld van hun doelgroep. Zo schoot Bol.com vol in de roos met een blog over het juiste moment om je gras te maaien. Inmiddels zit er een redactie van een paar man bij Bol.com met als opdracht om klanten te inspireren en de band tussen de klant en Bol.com te verstevigen. Met vier online magazines (thuis, tech, stijl en lees magazine) die zelfs advertentie-inkomsten genereren, heeft Bol.com de stelling ‘every company is a media company’ succesvol in praktijk gebracht. Door goede content te bieden hoopt Bol.com dat klanten hun zoektocht starten op hun website. De beste strategie om de keyword battle voor een toppositie in Google te pareren.

Passievolle kwaliteitsverhalen hebben de toekomst

Organisaties die hun merkverhaal en de rol die zij spelen in de samenleving vooropstellen hebben de toekomst. Vind een toon die je doelgroep raakt en maak unieke, relevante content: passievolle kwaliteitsverhalen die het waard zijn om te delen. Alleen daarmee boek je succes op de lange termijn.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden