Wat betekent een Facebook-leegloop voor jouw social media-strategie?

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Als het aan Arjen Lubach ligt, is het na 20.00 uur vandaag einde Facebook. Met het event ‘Bye bye Facebook’ wil hij ons aansporen om Facebook voor eens en altijd gedag te zeggen. Inmiddels staan meer dan 100.000 mensen op ‘aanwezig’ of op ‘geïnteresseerd’. Op zich is dat een heel klein percentage van de 10,8 miljoen Facebook-gebruikers die Nederland kent. Maar stel dat dit aantal de komende dagen nog een vlucht zal nemen en we echt kunnen gaan spreken van een heuse Facebook-exodus, wat zijn dan de gevolgen voor de social media-strategie van jouw organisatie?

Mogelijke scenario’s

Volgens Jesse Gosse van The Online Groep kan er bij een verminderd gebruik van Facebook een nieuw sociaal medium opstaan dat de taken van Facebook overneemt. Mensen zijn nu eenmaal op zoek naar zelfbevestiging en sociaal contact, dus er is een markt voor. Zie bijvoorbeeld de overgang van Hyves naar Facebook. Een ander mogelijk gevolg van een Facebook-leegloop is dat social media als Snapchat (vooral voor jongeren) en Twitter (juist niet voor jongeren) weer populairder zullen worden. En vlak voor jouw sociale media-strategie ook LinkedIn niet uit: er vindt op dit moment voor veel merken al een verschuiving plaats in traffic van Facebook naar LinkedIn. Maar het belangrijkste om mee rekenen te houden, is dat al deze media verschillende doelgroepen bedienen. Het is dus zaak om jouw strategie van het beoogde publiek te laten afhangen.

Bron: Marketingfacts

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden