Wat een reputatiewinnaar écht goed doet

basic1-114_user_man Berlinda Harkink

Philips’ discutabele nummer 1 positie in reputatie ranking

Het Reputation Institute presenteerde deze maand haar jaarlijkse reputatieranglijst, met Philips wederom op nummer 1. Een wonderlijke lijst: hoewel de ranking jaarlijks vrijwel gelijk is, zijn de verschillen tussen de organisaties maar lastig te verklaren. Om te weten wat een reputatiewinnaar echt goed doet, moet je vanuit een ander perspectief kijken.

Voor de tiende keer op rij voert Philips de ranglijst van het Reputation Institute aan, op basis van het oordeel van het algemeen publiek. Maar is dat omdat onze nationale trots in staat is steeds weer haar businessmodel te vernieuwen (een verklaring die het Reputation Institute ook aanvoert voor andere hoog scorende bedrijven)? Philips heeft de strategische koers van consumentenelektronica naar producten voor de gezondheidszorg immers al jaren geleden ingezet. Deze koers is consequent voortgezet en dat verdient waardering. Maar dat is wat anders dan continue vernieuwing. De verklaring die het instituut geeft, is dus niet geheel plausibel. Zeker als je kijkt naar de andere posities in de lijst.

Continu vernieuwen

Zo wekt het verbazing dat Eneco (nr. 21) niet hoger in de top 30 staat. Een bedrijf dat structureel werkt aan haar relevantie en dat de strategie de afgelopen paar jaar grondig heeft vernieuwd. En heeft Jumbo haar hoge positie (nr. 5) niet te danken aan de hoge scores op klantvriendelijkheid? Jumbo is niet het merk waar je als eerste aan denkt bij het steeds weer vernieuwen van het businessmodel.

Vertrouwd merk

De verklaring voor de al jaren vrijwel stabiele ranglijst zit meer in de combinatie van een vertrouwd merk waar we trots op zijn (omdat het vaak ook over de grenzen heen bewondering oogst) en de afwezigheid van veel negatieve publiciteit. Als je bedenkt dat het onderzoek van het Reputation Institute plaatsvindt onder het ‘algemeen publiek’ is het heel logisch dat deze factoren de beeldvorming bepalen en verdient Philips zeker de publieksprijs. Maar ze zeggen te weinig over de reputatie. Die wordt bepaald door de waardering en het vertrouwen van alle stakeholders samen.

Omgevingssensitiviteit

Wat doet een reputatiewinnaar dan écht goed en wat onderscheidt een reputatiewinnaar van de kwetsbare organisaties die bij het eerste het beste incident in de gevarenzone terechtkomen? Zij kenmerken zich door eigenschappen waar het algemeen publiek maar ten dele iets over kan zeggen en die je juist bij alle relevante stakeholders moet meten:

  1. Reputatiewinnaars hebben een uitstekend inzicht in hun omgeving en voelen haarfijn het maatschappelijk sentiment aan. Zij weten wat stakeholders van hen vinden en verwachten, en wat stakeholders bezighoudt. Daar handelen ze naar en daardoor vergroten ze hun (maatschappelijke) betekenis.
  1. Reputatiewinnaars hebben een wendbare strategie. Zij zijn zich bewust van de continu veranderende omgeving en passen zich hierop tijdig aan.
  1. Reputatiewinnaars luisteren niet alleen naar hun stakeholders, maar betrekken hen ook bij de uitvoering van de reputatiestrategie. Bijvoorbeeld bij het oplossen van een verbetervraagstuk. Zo zorgen ze voor wederkerige relaties met stakeholders.

Dit alles voegen reputatiewinnaars toe aan hun basis, zoals een goede prestatie leveren, sterk leiderschap tonen, een cultuur van integriteit en openheid hebben en stakeholdergericht communiceren.

Bovenstaande kenmerken kun je misschien wel met evenveel recht op Eneco (en andere organisaties) plakken als op Philips. Temeer omdat het veel moeilijker is om waardering te oogsten in een sector waar reputaties als vanouds zwaar onder druk staan.

Reputatiewinnaar worden?

Neem contact op met ons op. 

 

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden