Woordvoerders hebben moeite met nepnieuws

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Driekwart van de Nederlandse perswoordvoerders vindt nepnieuws geen hype, maar een blijvend probleem. Geen enkele woordvoerder zegt nooit nepnieuws tegen te komen. 52 procent van de woordvoerders ziet zelfs geregeld nepnieuws en worstelt daarmee. Dat blijkt uit onderzoek van Corner-Stone onder 374 communicatieprofessionals.

Verreweg in de meeste gevallen is nepnieuws een bericht op social media of een niet-journalistieke website. Bartho Boer, voorzitter van de adviesraad van Logeion: ‘Critici roepen nogal eens dat journalisten de bron zijn van nepnieuws, maar slechts 3 procent van de woordvoerders is het daarmee eens.’ Wel zegt 53 procent van de ondervraagden dat feiten er steeds minder toe doen voor journalisten.

Tweederde van de ondervraagden geeft aan dat de invloed van de media op hun organisatie de afgelopen jaren groter is geworden, en dat hun eigen positie hierdoor is versterkt. Wat betreft de betrouwbaarheid van de berichtgeving, hebben persvoorlichters het meeste vertrouwen in het NOS Journaal, opgevolgd door het NRC Handelsblad en Teletekst.

Bron: De Volkskrant

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden