Wordt het blauwe hart van KLM een bloedend hart?

basic1-114_user_man Paul Claasen

19 april 2020 – De schijnbaar ijzersterke reputatie van KLM als symbool van Nederland zit het bedrijf in de weg. Publicitaire blunders rond flexibele arbeidscontracten en de hogere bonus van topman Pieter Elbers zijn symptomen, maar slechts bijzaak. Hoe KLM straks maatschappelijke vraagstukken inhoudelijk verbindt aan haar strategie bepaalt haar overlevingskansen in het post-coronatijdperk.

Inhoudelijke visie

Van klimaat en leefomgeving tot deglobalisering en ethiek. Op een inhoudelijke visie hoe om te gaan met deze issues hebben we KLM tot nu toe niet kunnen betrappen. Meer vertraging voor een beter gevoel van wat leeft in de samenleving en een strategie die daar uiting aan geeft, kan het bedrijf zich echter niet meer veroorloven. Zeker omdat het straks anderen nodig heeft om te overleven.

Icoon en grote werkgever

Intern en binnen Nederland heeft KLM de zaken vooralsnog goed geregeld. Het bedrijf heeft de reputatie van een nationaal icoon en de overheid staat op het punt om KLM met staatssteun te redden. De vliegtuigmaatschappij is ook een grote en geliefde werkgever. Ruim 28.000 mensen zijn bij de luchtvaartmaatschappij in dienst. KLM is favoriet onder hoogopgeleiden en meer dan veertig procent van de medewerkers werkt er langer dan twintig jaar, aldus een artikel in NRC Handelsblad.

Saamhorigheid en loyaliteit staan volgens de krant ook hoog aangeschreven binnen het bedrijf. Ruim 25.000 medewerkers tekenden vorig jaar een petitie om Elders te behouden. Vorige maand bracht hij geen loonoffer terwijl buitenlandse collega’s dit wel deden. De OR liet weten dit niet nodig te vinden. De recente bonusonrust? Vond de OR vooral ongelukkig vanwege de timing.

De solidariteit van KLM ligt dus vooral bij de eigen vaste werknemers en de ‘eigen’ topman in vergelijking tot de meer verdienende Franse baas van Air France-KLM (je zou bijna vergeten dat het sinds 2004 een Frans bedrijf is). Zingende stewardessen die het hebben over trots en een blauw hart. Een premier die KLM noemt als nationaal icoon.

Maatschappelijk stuurloos?

Deze schijnbaar ijzersterke reputatie van KLM staat het bedrijf in de weg als het gaat om kansen op overleving in het post-coronatijdperk. De onrust rond de flexibele contracten en de bonusblunder lijken het resultaat van blindheid door wij-denken. Maar wat veel belangrijker is: KLM kansen laat kansen liggen om met een inhoudelijke visie op relevante thema’s die spelen in de samenleving een autoriteitspositie in te nemen. Is het bedrijf daarmee straks maatschappelijk stuurloos geworden?

De schade aan klimaat en gezondheid door de luchtvaart leiden tot steeds meer verzet in de samenleving. Dick Benschop van trouwe partner Schiphol sprak vorig jaar over een CO2-neutrale luchtvaart in 2050. KLM blijft stil. Ook de onwil van KLM om meer bij te dragen aan maatschappelijke kosten schuurt. Op plannen voor beperkingen of meer belastingen antwoordt het bedrijf steevast met een invloedrijke lobby. Aan de andere kant vraagt (en krijgt) KLM nu wel staatssteun.

Samenwerking en zichtbare visie

Air France-KLM staat er financieel gezien het minst goed voor in vergelijking met de top-5 in Europa. Vermoedelijk lukt overleven KLM straks alleen met anderen. Dat vraagt ook om een proactieve visie voorbij de eigen belangen en gevoelens van (nationale) trots. Hoog tijd dus voor KLM om te laten zien hoe je niet alleen mensen met elkaar weet te verenigen, maar ook hoe jouw eigen handelen inhoudelijk kunt verbinden aan de maatschappelijke thema’s die nu wereldwijd spelen.

Bron: NRC Handelsblad

Gerelateerde artikelen

Wil je meer weten over reputatie?

Laat je e-mailadres achter en je ontvangt maandelijks IVRM’s Reputatiereport in je inbox of download ons whitepaper ‘Drie wetten voor een ijzersterke reputatie
Aanmelden NIEUWSBRIEF

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden