Zo claim je als communicatieprofessional een plek aan tafel bij de CEO

basic1-114_user_man Redactie IVRM

“Leer business jargon”

Dat PR goed is voor meer dan alleen het vergroten van de zichtbaarheid van een organisatie, hoef je communicatieprofessionals niet uit te leggen. In de praktijk blijkt het echter toch lastig om boven de rol van tactisch adviseur over speeches en media optredens uit te stijgen.

Strategisch adviseur

De digitale wereld waarin we nu leven zorgt er echter voor dat CEO’s opereren in een samenleving waarin social media continu als een tikkende tijdbom onder de organisatiereputatie ligt. Tegelijkertijd wordt er van ze verwacht dat ze zich uitspreken over maatschappelijke issues. Veel CEO’s worstelen daarmee. Het is niet hun vakgebied. Voor communicatieprofessionals biedt deze nieuwe realiteit een uitgelezen kans om uit te groeien naar een strategisch adviseur met een vaste plek aan de bestuurstafel. Joe Cohen, chief communications officer at AXIS and former PRSA National Chair zet uiteen wat je daarvoor in huis moet hebben.

  1. Talk business
    Leer CEO-taal spreken. Begrijp relevante bedrijfskundig en financieel jargon. Zorg dat je het kunt vertalen naar je eigen vakgebied in termen die de CEO begrijpt, zodat hij of zij ook begrijpt hoe jouw functie de organisatie helpt om de organisatiedoelen te bereiken.
  2. Gooi je weerstand voor cijfers overboord
    Cijfers wegen zwaar in de boardroom. Cijfers en data vertellen verhalen, je core business als communicator. Cijfers zijn slechts een andere manier om een verhaal te vertellen.
  3. Praat jezelf naar een MBA-level
    Loop eens binnen bij je collega’s op de afdeling financiën en accountancy en stel hun (intelligente) vragen over hun werk. Bijvoorbeeld over de impact van economische factoren die jullie sector raken waarover de media berichten. Vraag hoe bedrijven daarop acteren. Zij zullen je graag ‘bijscholen’, want bijna iedereen vindt het leuk als je oprechte interesse hebt in hun werk.
  4. Loop binnen met oplossingen, niet met problemen
    “We hebben een probleem,” is geen goede binnenkomer bij de CEO. Het getuigt niet van leiderschap. Breng in plaats daarvan oplossingen of mogelijke oplossingen. Zorg dat je je huiswerk hebt gedaan en weet wat de organisatiedoelen zijn en hoe je kunt helpen deze te bereiken.

Bron: PRDaily

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden