Wat is een whitepaper?
Whitepapers zijn informatieve documenten. Ze zijn bedoeld om te helpen bij oplossen van een vraagstuk, het innemen van een standpunt of het nemen van een beslissing. Whitepapers zijn ook uitstekend geschikt om contacten te leggen tussen leveranciers en potentiële klanten.
Een goede manier om een relevant onderwerp uit jouw sector toe te lichten is door een whitepaper erover te creëren. Met zo’n informatief document deel je de gewenste kennis met jouw doelgroep. Tegelijkertijd biedt het ook goede kansen om leads te genereren.
Waarom een whitepaper?
De meeste whitepapers bevatten interessante informatie over specifieke onderwerpen en vraagstukken, dus doe er je voordeel mee. Zoek je informatie over een bepaald onderwerp of wil je een concreet vraagstuk oplossen? Dan is er online vast wel ergens een paper over te vinden. Whitepapers vindt je op websites van bedrijven en andere organisaties. Je kunt ze kosteloos downloaden. Soms zit een whitepaper achter een formulier, dan kun je het aanvragen door bepaalde gegevens achter te laten. Verder zijn ze vrijwel altijd gratis.
Eigenschappen van een whitepaper
Goede whitepapers herken je aan de volgende kenmerken:
1. Specifiek onderwerp
Een kenmerk van een whitepaper is dat het een specifiek onderwerp behandelt. Dat onderwerp is herkenbaar en relevant voor de gekozen doelgroep. Het doel van de paper is immers om de kennis te delen met die doelgroep.
2. Alle benodigde informatie
Een whitepaper biedt alle informatie die belangrijk is voor de gebruiker. Hieronder verstaan we de informatie die de lezer nodig heeft om het vraagstuk te begrijpen en te weten welke actie hij moet ondernemen om verder te komen. Je kunt een whitepaper dan ook zien als een oplossingsgids.
3. Informerend en oplossingsgericht
Een whitepaper is geen discussienota, maar een document dat uitlegt wat je als lezer moet doen om een vraagstuk te begrijpen op te lossen. Doorgaans bevat een whitepaper een stappenplan of checklist zodat je er zelf mee aan de slag kan gaan.
4. Toegankelijk
Whitepapers zijn goed toegankelijk, zodat je prima begrijpt wat er staat en wat je moet doen. Dat is logisch, want de geïnteresseerden tasten nog in het duister. Ze zijn nog niet deskundig, daar houdt een goede whitepaper rekening mee.
5. Vervolgstappen
Wat moet je nu doen? Als je worstelt met deze vraag na het lezen van een whitepaper, dan gaat er iets niet goed. Een goede whitepaper zit vol doorverwijzingen, zodat de lezer altijd weet hoe verder te gaan.
6. In de huisstijl
Als gebruiker weet je altijd wie de afzender is van een whitepaper. Daar zit uiteraard eigenbelang bij van de afzender. Maar het stelt de gebruiker ook gerust. Lees ik iets over meubels van Ikea, dan is het fijn dat de paper ook herkenbaar is als een document van Ikea.
Schrijven van een whitepaper
Wil je je eigen whitepapers maken? Dan zijn er een paar dingen die je moet weten, voordat je gaat schrijven.
1. Wees deskundig
Zorg dat je de informatie die je wil delen goed in de vingers hebt. Anders komt je verhaal niet over en maak je geen indruk op je doelgroep met de whitepaper.
2. Schrijf boeiend
Het hoeft geen proza te zijn, maar de inhoud moet wel goed leesbaar zijn. Gebruik veelvuldig korte zinnen, vermijd moeilijke woorden en jargon. Gebruik de terminologie de past bij je doelgroep en blijf bij het onderwerp. Wijk met andere woorden niet te veel af.
3. Gebruik illustraties
Whitepapers met alleen tekst zien er al gauw droog en zwaar uit. Onthoud dat de beoogde doelgroep op zoek is naar goed toegankelijke informatie. Illustraties verfraaien en verduidelijken een informatieve tekst.
4. Deel de informatie op
Een whitepaper met hapklare brokken is toegankelijker dan een doorlopende tekst. Opgedeelde informatie maakt het gemakkelijker om deelonderwerpen te behandelen en af te ronden.
Waarom een whitepaper online zetten?
Organisaties die whitepapers gratis beschikbaar stellen hebben daar een intentie mee. Ze bieden whitepapers online aan, omdat ze weten dat hun doelgroep erop af komt. Het is dan ook een prima tool om in contact te komen met jouw doelgroep. Het creëert namelijk een extra touchpoint in de customer journey.
Whitepaper online zetten
Wil jij ook whitepapers gebruiken ter behoeve van de marketing funnel? Dat is niet zo moeilijk. De eerste stap is om ze downloadable te maken op je site. Met het oog op mogelijke acquisitie kun je ervoor kiezen om een formulier eraan te hangen. Op deze manier beschik je over de contactgevens van potentiële leads. Bij de meeste whitepapers vul je daarom je e-mailadres in. Daarna download je de paper of ontvang je het in je mailbox.
Zoekt jouw organisatie hulp bij content en creatie?
Mail of bel rechtstreeks met een van onze specialisten voor vragen of vrijblijvend advies.