Contentstrategieën

Contentstrategieën zijn een belangrijk onderdeel van je (communicatie)strategie. Ze vormen de basis voor hoe jouw organisatie met de juiste content op het juiste moment en via de juiste kanalen het juiste publiek weet te bereiken.

Contentstrategieën die je reputatiewaarde verhogen

Wist je dat contentstrategieën ook je reputatiewaarde kunnen verhogen? Met gebruik van onze reputatiemix en jouw inhoudelijke visie of opinie maak je je organisatie of merk zichtbaar en zorg je voor een goede relatie met relevante stakeholders.

Waarom een contentstrategie maken?

Een contentstrategie maken biedt veel voordelen voor jouw organisatie of merk om stakeholders te bereiken, te boeien en te binden. Het geeft strategische en organisatorische houvast en een beter inzicht in budgetten. Bovendien kun je door middel van contentstrategieën proactief en gestructureerd je zichtbaarheid, autoriteitspositie en meerwaarde laten zien ten opzichte van de concurrentie.

Effectieve contentstrategieën

Met contentstrategieën kun je dus verschillende doelen nastreven. Maar of het nu gaat om een betere online vindbaarheid, om meer leads genereren of om meer betekenis te geven aan de relatie met je klanten; het is altijd goed om onderstaande stappen te volgen:

Bepaal doel en boodschap

Wat wil je precies bereiken met je content? Achterhaal of je bijvoorbeeld meer zichtbaarheid, meer interactie met bestaande klanten of meer autoriteit wil. Bepaal vervolgens welke boodschap daarbij past. Informeer ook bij je eigen medewerkers: zij hebben relevante kennis en zijn gespecialiseerd op thema’s die voor jou interessant zijn.

Breng stakeholders in kaart

Wie hebben belang bij en invloed op jouw organisatie of merk? Zorg dat je weet wie deze stakeholders zijn en pas daar je boodschappen en content op aan. Gebruik bijvoorbeeld een stakeholdermatrix, -mapping of een krachtenveldanalyse om jouw interne/externe en primaire/secundaire stakeholders duidelijk in kaart te brengen.

Selecteer media en kanalen

Je hebt bedacht welke kernthema’s je wilt behandelen voor welke stakeholders. Dan is het tijd om na te gaan welk medium en welk kanaal het meest geschikt zijn voor het naar buiten brengen van je boodschap. Met het zogenoemde PESO-model kun je onderscheid maken tussen de volgende mediums.

Paid media

Zoals Google AdWords-campagnes, advertorials of commerciële bijlagen, RTV-reclamespots, social ads en leaflets of folders.

Earned media

Zoals free publicity op basis van je inhoudelijke visie en opinies in relevante media, mond-tot-mond-reclame, en positieve reviews op social media.

Shared media

Zoals likes, shares en comments van posts op sociale mediakanalen als LinkedIn, Twitter, Youtube en Instagram.

Owned media

Zoals eigen bijdragen op websites en social kanalen, whitepapers, infographics, nieuwsbrieven en persberichten.

Voor een sterke inhoudelijke profilering gebruik je de juiste mix van media en middelen. Het gaat erom dat je kiest voor de middelen die passen bij de organisatie en bij de stakeholders.

Contentstrategie voorbeeld

Een succesvol contentstrategie voorbeeld uit onze praktijk? Bekijk de award-winnende case met content voor de campagne ‘Sterker op het werk’, van onze klant Zorg van de Zaak.

Stem content en kanaal op elkaar af

De communicatiekanalen die je stakeholders gebruiken, hebben ieder hun eigen eigenschappen, gebruiken en vormgeving. Net zoals op de behoefte van je stakeholders, stem je uiteraard jouw content op de kanalen af. Bepaal in contentstrategieën dus per thema of onderwerp steeds op welke manier je de content wilt inzetten en welke tone of voice daarbij hoort.

Maak een planning

Een contentkalender geeft contentstrategieën structuur en richting. Je vergroot zo de kans dat jouw inhoudelijke boodschap op het juiste moment en voor de juiste stakeholder(s) wordt gepubliceerd. Door na te denken over thema’s in tijdschema’s en structureel te plannen, krijg je ook meer grip op wat er speelt in jouw organisatie en bij je stakeholders.

Het stelt je bovendien in staat om regie te houden op je reputatie, want je vergroot proactief de zichtbaarheid van jouw merk of organisatie door inhoudelijke thema’s aan te kaarten. Doordat je content met een goede kalender ook op orde is en met regelmaat verschijnt, vergroot je de kans op terugkerende bezoeken op je (social media)kanalen en een goede relatie met je stakeholders.

Monitor en stuur bij

Content maken, plannen en publiceren is belangrijk, maar monitoren en bijsturen van die content net zo goed. Publicatieoverzichten met PR-waardes en online statistieken helpen je hierbij. Die laatste geven het gedrag weer van bezoekers op je website en social mediakanalen. Je weet dan hoe lang ze bij je zijn gebleven, waar ze vandaan komen, waar ze naar op zoek zijn (via zoektermen en clicks), hoe ze reageren en of ze klant zijn geworden. Met deze informatie kun je jouw contentstrategie aanpassen en nieuwe content creëren die aansluit op de behoeften van je bezoekers.

Cases

Actueel

Benieuwd naar een effectieve contentstrategie voor jouw organisatie?

Wacht niet langer en neem vandaag nog contact met ons op.

Neem contact op

Niels de Jong

Reputatieadviseur communicatie en media
0627406466
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden