Een succesvolle digitale nieuwsbrief maken? Zó doe je dat

Door middel van een online nieuwsbrief op je structureel en direct in contact met de stakeholders van jouw organisatie. Hier leggen wij uit hoe je ervoor kunt zorgen dat je een succesvolle nieuwsbrief creëert.

Digitale nieuwsbrief

Een online nieuwsbrief maken helpt om jouw organisatie zichtbaar te maken op de thema’s die voor jou en je stakeholders relevant zijn. Het zorgt op een eenvoudige en directe manier voor structureel contact met je klanten en andere stakeholders. Door jouw kennis en kunde op een inhoudelijke manier te delen met bestaande en nieuwe lezers, verhoog je de reputatiewaarde van je organisatie. Daarnaast geeft een digitale nieuwsbrief waardevolle inzichten in de informatiebehoefte van je stakeholders.

Aantrekkelijke digitale nieuwsbrief maken: 5 tips

Een digitale nieuwsbrief maken die ook echt wordt gelezen, vraagt om een consistente contentstrategie. Aansprekende content en een goede planning zijn hierbij onmisbaar. Deze tips helpen je digitale nieuwsbrief op weg naar de inbox en de blijvende aandacht van jouw stakeholders.

1. Kies onderscheidende thema’s en onderwerpen

Waarom zou iemand jouw nieuwbrief lezen? Die bereidheid hangt af van hoe goed jouw bijdrage voorziet in de informatiebehoefte van je abonnees en lezers op social media (waar je jouw nieuwsbriefonderwerpen natuurlijk deelt). Kies bij een digitale nieuwsbrief maken dus de onderwerpen die bij je passen. Vorm een inhoudelijke mening op actuele, maatschappelijke thema’s die leven in de media, in jouw branche en op jouw expertisegebieden. Gebruik de kennis van deskundigen om zo jouw organisatie op de juiste gebieden zichtbaar te maken.

2. Wees duidelijk en concreet

Nieuwsbrieven zijn er genoeg en de tijd van je stakeholders is schaars. What’s in it for me? Dat wil de lezer van jouw nieuwsbrief zo snel mogelijk weten. Gebruik dus duidelijke en concrete koppen en intro’s, waaruit duidelijk blijkt wat je als lezer mag verwachten of wat je als lezer moet doen. Verleid ze om door te klikken naar de rest van het artikel en sluit de onderwerpen af met een pakkende call to action (maximaal één per item) met een link naar meer informatie of je contactgegevens. Duidelijk en concreet zijn betekent trouwens niet dat je ‘schreeuwerig’ moet zijn: laat emoticons, woorden in kapitalen en veel uitroep- of andere leestekens maar achterwege.

3. Maak het leesbaar en persoonlijk

Lezers scannen online teksten en dat doen ze van links naar rechts. Gebruik daarom tussenkopjes boven de verschillende alinea’s. Een aantrekkelijke vormgeving bij een digitale nieuwsbrief maken, betekent ook dat je naast je ‘eigen’ onderwerpen een herkenbare huisstijl hanteert met sprekende visuals. Zorg daarbij voor een goede samenhang tussen beeld en tekst. Wil je opvallen tussen de tientallen mails die mensen gemiddeld per dag krijgen? Maak je nieuwsbrief persoonlijk en spreek iemand aan met zijn (voor)naam. Dat zorgt voor een toename in het aantal kliks.

4. Houd het compact

Jouw organisatie barst natuurlijk van de expertise en je hebt jouw lezers veel te vertellen. Maar hold your horses: bij te veel content haken mensen af. Maak je alinea’s niet te lang: niet meer dan 125 woorden. Dat geldt ook voor het aantal woorden per zin. Zeker op smartphones hebben lezers moeite met zinnen die langer zijn dan 25 woorden. Houd dit dus in de gaten en varieer in lengte. Wat geldt voor artikellengte, gaat ook op voor het aantal artikelen in je nieuwsbrief. Drie tot vier items per nieuwsbrief valt -afhankelijk van de frequentie- aan te raden. Bij meer items haken mensen af.

5. Monitor en test

Analyseer na iedere nieuwsbriefpublicatie de resultaten. Zo krijg je inzicht in welke nieuwsbrieven het goed doen; welke onderwerpen veel kliks en doorkliks genereren en welke items en call to actions zorgen voor conversie. Experimenteer ook tot je de juiste mix hebt gevonden en probeer nieuwe dingen uit. Bijvoorbeeld met verzending op verschillende dagen en tijdstippen. Of met een A/B-test, waarbij je twee varianten van een nieuwsbrief verdeelt over twee groepen ontvangers. Je test hiermee welke inhoud, teksten, taalstijl en afbeeldingen het beste werken. Bijvoorbeeld het effect van onderwerpkeuze, titels, intro’s en call to actions. Zo blijf je continu op de hoogte van de behoeften van jouw lezers en pas je deze aan voor betere content, meer zichtbaarheid en een sterkere autoriteitspositie.

Digitale nieuwsbrief zelf maken

Verschillende bedrijven bieden (gratis) software aan om zelf een digitale nieuwsbrief op te maken, je adressenlijst bij te houden en om te versturen. Wil je een nieuwbrief zelf maken en heb je minder dan 2.000 adressen op de mailinglist voor jouw organisatie? Dan is MailChimp als grootste en favoriete aanbieder gratis beschikbaar voor jouw organisatie.

Nieuwsbrief voorbeeld

Een succesvol nieuwsbrief voorbeeld uit de praktijk? Lees meer over onze case voor P2. Voor deze klant verzorgen we een complete e-mailmarketingcampagne, van redactieformat- en contentontwikkeling tot opmaak en verzending. Of meld je aan voor de nieuwsbrief van IVRM Reputatie en ontvang maandelijks het laatste nieuws in je inbox.

Nieuwsbrief laten maken

Wil jij ook een digitale nieuwsbrief laten maken die jouw organisatie meer contact met je stakeholders en een breder inzicht in hun behoeften geeft? En die ook leidt tot meer zichtbaarheid, een autoriteitspositie op relevante thema’s en een hogere reputatiewaarde? Neem voor vragen of een vrijblijvend gesprek contact op met ons!

Vragen over het maken van een online nieuwsbrief?

Stel ze aan een van onze specialisten.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden