Hengelen naar talent in een bijna lege vijver

basic1-114_user_man Lana Driest

Het aantal openstaande vacatures is tot recordhoogte gestegen. Stonden er in het eerste kwartaal nog 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen, nu is dat opgelopen tot 143 per 100.

30 augustus 2022 – Dit blijkt uit de nieuwste arbeidsmarktcijfers van het CBS. Als gevolg van de personeelstekorten zien ondernemers de werkdruk onder hun werknemers stijgen.

Dagelijks hoor je over capaciteitsproblemen in de horeca, het onderwijs, de kinderopvang, cultuur- en vervoersector. Ook zien ondernemers zich geconfronteerd met hogere arbeidskosten door de grote vraag naar het schaarse personeel. Werkgevers zitten met hun handen in het haar: door de war on talent bieden bedrijven in hun wervingscampagnes tegen elkaar op.

Wat moet je daar nu mee?

Als werkgever wil jij degene zijn die in deze krappe arbeidsmarkt toch de beste werknemers weet binnen te halen. Voor jou hebben we vier gouden tips hoe je opvalt in deze oorlog om aandacht.

Tip 1. Bouw je werkgeversmerk uit

Zet je reputatie in om talent aan te trekken. Wanneer medewerkers graag bij je werken en zich thuis voelen bij je club, zijn ze minder geneigd te jobhoppen. Natuurlijk, er moet wat tegenover staan. Een leuk salaris en interessante andere voorwaarden, maar een likable imago doet wonderen. Een aantrekkelijke werkgever zet zijn reputatie aan het werk. Voor organisaties is het noodzakelijk om positie te kiezen en deze tot uiting te laten komen in keuzes en acties; van storytelling naar storydoing.

Tip 2. Zet in op employer branding

Ga met de werknemers van je organisatie in gesprek. Wat is er zo leuk aan jouw bedrijf? Wat kan er beter? Als je het hoe en waarom uitgebreid met elkaar bespreekt krijg je heldere inzichten over je identiteit vanuit medewerkersperspectief. Zorg dat je employer brand past bij de corporate brand en zorg tegelijkertijd voor consistentie in je communicatie-uitingen.

Tip 3. Practice what you preach

Als je claimt duurzaam je zijn, handel daar dan ook naar. Zeg je in de vacaturetekst dat je hybride werken de norm is? Eis dan niet vervolgens een fulltime aanwezigheid. Daar wordt niemand blij van. Ook belangrijk, een goede onboarding. Zo bind en behoud je talent. Deze nieuwe collega’s zijn productiever, meer betrokken en ervaren meer werkplezier.

Tip 4. Kom met goede vacatureteksten

Vacatureteksten slaan vaak de plank mis, een easy win om je in te onderscheiden. Vacatures zijn soms twee pagina’s lang met allerlei onrealistische functie-eisen. Dat kon misschien nog toen bedrijven het voor het zeggen hadden, die tijd is voorbij. Zorg dat ze aanspreken en op de juiste kanalen te vinden zijn. Maak er werk van. Deel de vacature niet op je corporate social-kanalen vergezeld door nietszeggende stockbeelden maar laat echte collega’s zien. Omarm het werven van nieuw personeel als het werven van een nieuwe klant. Positioneer je op de juiste manier en weet waar je doelgroep zit, wat ze van je willen en hoe je ze kunt verleiden. Jij hebt je onderzoek inmiddels gedaan en weet wat je potentiële werknemers kunt brengen… toch?

Haak ons aan

Je kunt het zien als tip 5. Mocht je nog een zetje in de goede richting willen, of een arbeidsmarktcommunicatiestrategie en ondersteuning van A-Z wensen, kunnen wij jou helpen. Wij starten altijd eerst met een analyse van de huidige arbeidsmarkt en onderzoeken het liefst de potentiële doelgroepen kwalitatief. Deze inzichten vormen de basis voor een aanzet voor een inhoudelijke arbeidsmarktcampagne. Wij nemen ook graag de vacatureteksten onder de loep om te kijken waar conversiekansen liggen.

Leestip: Waarom hebben we eigenlijk te kampen met een personeelstekort? Arbeidsmarkt-hoogleraar Ton Wilthagen vertelt erover bij NOS.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden