Profileringsstrategie: welk gezicht geef jij je organisatie?

Een profileringsstrategie vat de manier samen hoe je gezien wilt worden en wat je daarmee wilt bereiken. Via welke kanalen en met welke middelen wil je jezelf onder de aandacht brengen en met welk ‘gezicht’ (profiel).

Een profileringsstrategie is bedoeld voor korte en lange termijneffecten. Denk aan een significante stijging van het aantal websitebezoeken na aanleiding van een publicatie of een geslaagde PR-campagne. De profileringsstrategie kan tussentijds worden bijgesteld, als veranderingen in de markt of in je eigen organisatie daar aanleiding toe geven.

Waarom profileringsstrategie?

Een profileringsstrategie maakt de maatschappelijke betekenis van jouw organisatie zichtbaar en versterkt de reputatie van jouw merk of organisatie. Het geeft je organisatie een gezicht waarmee je goed in beeld komt bij klanten en andere stakeholders. Je profileringsstrategie brengt focus aan in je communicatie-inspanningen en het draagt bij aan een positief imago van je organisatie.

Vormen profilering

Er zijn diverse manieren om jezelf te profileren. Je definitieve keuze(s) leg je vast in een profileringsstrategie. Hieronder volgen enkele voorbeelden:

  • Persbeleid: het structureel inhoudelijk benaderen van journalisten met als doel om een publicatie te genereren.
  • Adverteren: awareness creëren onder je (potentiële) doelgroepen met betaalde content.
  • Ronde-tafel-sessies: met een select groepje (potentiële) opdrachtgevers en/of stakeholders letterlijk ‘om de tafel zitten’, om een actueel thema te bespreken.
  • Blogs: kennisinhoudelijke online stukken, waarin je je visie op een onderwerp geeft (beknopt).
  • Whitepapers: kennisinhoudelijke stukken, waarin je een thema uitdiept (paar A4’tjes).
  • Social media: interactieve platforms waarop je 1-op-1 kunt communiceren met je doelgroep. Werkt als pull factor naar je website.
  • Stakeholdergesprekken: structureel inhoudelijke dialoog voeren met de voornaamste belanghebbenden in jouw speelveld; van influencer tot aan de (lokale) overheid.
  • Content creatie: het continu voeden van je publiek met relevante informatie (content) zodat dit bijdraagt aan de autoriteitspositie van je organisatie en het engagement met je stakeholders vergroot.

Hoe profileren op je markt?

Nu we weten wat een profileringsstrategie is en welke vormen van profileren er zijn, is het zaak om antwoord te geven op de vraag: hoe profileer ik mijn organisatie op mijn markt? Hieronder staan enkele handvatten om je daarbij te helpen.

  • Bepaal eerst wat je wilt bereiken. Jezelf ‘doelloos’ profileren leidt tot verwatering van je reputatie en tot desinvesteringen.
  • Bepaal vervolgens hoe je dit wilt bereiken. Welke middelen en kanalen zet je in?
  • Geef je organisatie een gezicht door standpunten in te nemen die belangrijk zijn voor je publiek.
  • Deel kennis en kunde over deze standpunten via de kanalen en met de middelen die je hebt vastgelegd in de profileringsstrategie.
  • Zorg ervoor dat je in de vakmedia van jouw markt komt, zodat je een herkenbare speler bent, met een uitgesproken mening.
  • Neem actief deel aan events en congressen, zowel als bezoeker (netwerken) en als spreker.
  • Onderhoud de relatie je hebt met je stakeholders en je belangrijkste opdrachtgevers. Laat hen zien wat je verkondigt (practice what you preach).
  • Waak ervoor dat de reputatie van jouw merk of organisatie altijd leidend is.

Voordelen profileren

Jezelf profileren en dit vastleggen in een profileringsstrategie heeft diverse voordelen voor jouw organisatie.

  1. Je hebt scherp voor ogen wat je wilt bereiken en je werkt hier efficiënt en kosteneffectief naartoe.
  2. Het maakt de maatschappelijke relevantie van jouw organisatie zichtbaar. Het geeft je organisatie een gezicht waarmee je goed in beeld komt bij opdrachtgevers en andere stakeholders.
  3. De kennis en kunde die je etaleert, bevestigt opdrachtgevers en stakeholders dat ze een juiste keuze hebben gemaakt door met jou in zee te gaan.
  4. Je kunt een potje breken. Doordat je je constructief en beschikbaar opstelt, wordt een misser je eerder vergeven dan wanneer je geen relatie opbouwt met je publiek.
  5. Potentiële opdrachtgevers weten je te vinden.

Nadelen profileren

Er zijn ook nadelen verbonden aan jezelf profileren en het kiezen voor een bepaalde profileringsstrategie.

  1. Je steekt je kop boven het maaiveld. En aangezien je niet iedereen kunt pleasen, ga je onherroepelijk weerstand ondervinden.
  2. Wanneer je kiest voor een bepaalde profileringsstrategie, sluit je wellicht andere routes uit.
  3. Wanneer je gebruik maakt van de onafhankelijkheid van de journalistiek, kan een artikel anders uitpakken dan dat je voor ogen had. Je hebt namelijk geen 100% regie op de boodschap.

Voorproefje

Wil jij meer weten hoe jouw organisatie zich kan profileren? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op of lees alvast onze whitepaper profilering. Hieronder vind je alvast een voorproefje.

10 tips voor succesvol profileren

  1. Zorg dat je profilering past bij je positie
  2. Zorg dat profilering strategisch is en geen doel op zich wordt
  3. Geen ego maar inhoud
  4. Durf aansprekende standpunten in te nemen
  5. Wees proactief door verrassende thema’s te claimen
  6. Zet medewerkers in voor profilering
  7. Blijf niet hangen bij alleen een persbericht
  8. Benader de media gericht
  9. Vier succes in de media met medewerkers
  10. Meet de resultaten en leer ervan

 

Benieuwd welk gezicht bij jouw organisatie past?

Onze specialisten denken graag met je mee.

Neem contact op

Maarten Halsema

Managing Director
0653525196
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden