Een mad men-strategie in Mokum

Het American Hotel in Amsterdam werd Hard Rock Hotel American Amsterdam. Wij hielpen ze met een PA- en communicatiestrategie die ervoor zorgde dat het sentiment van stakeholders en het publiek draaide van negatief naar positief.

Probleem van de klant
Hoe kondigen we de verandering aan: American Hotel Amsterdam wordt Hard Rock Hotel Amsterdam.
Relatie sinds
2018

Vraag van de klant

Om een hoger segment internationale toeristen aan te trekken heeft het American Hotel in Amsterdam -onderdeel van Eden Hotels- de samenwerking gezocht met het Amerikaanse Hard Rock Hotels. De voornaamste redenen: de gezamenlijke muziekhistorie (in het American verblijven veel beroemde artiesten, het hotel ligt dichtbij Paradiso en de Melkweg) en de gezamenlijke visie op duurzaamheid in de toeristenbranche. De samenwerking wordt een franchise waarbij in 2020 de naamsverandering naar Hard Rock Hotel American Amsterdam plaatsvindt. De leestafel in het monumentale Café Americain komt in originele staat terug. De helft van de kamers van het hotel wordt in oude stijl teruggebracht met specifieke Hard Rock Hotel-elementen. De bekendmaking is gepland voor begin 2019, zodat er voldoende tijd is om de transitie vorm te geven.

Aan ons de opdracht om een communicatiestrategie te ontwikkelen voor de aankondiging van deze transitie. Je zou zeggen: persbericht en klaar, het nieuws is immers alleen maar positief. Maar de praktijk is weerbarstiger. Een transitie als deze, die associaties oproept met Hard Rock Café en hardrock-muziek, vergt een goed doordachte communicatiestrategie.

Resultaat

De aankondiging van de overgang leverde een hoop publicaties op maar het publieke humeur ging van negatief naar positief.

Op social media was het sentiment ronduit negatief (een greep: ‘Café Americain verandert’, ‘Hardrockers komen het hotel overnemen’, ‘Een monument wordt aangetast’). We hebben de berichtgeving gemonitord en constateerden dat de storm vrij snel ook weer ging liggen. Uiteindelijk draaide het sentiment zelfs bij.

Aanpak IVRM

We lieten ons bij onze aanpak inspireren door Don Draper, de fictieve reclameman uit Mad Men. In 1963 gebeurde er in New York namelijk iets soortgelijks: Penn Station veranderde in Madison Square Garden. Dat heeft de organisatie geweten door de bak met bagger die over hen werd uitgestort toen dit nieuws naar buiten kwam. Don Draper zegt daarover: ‘If you don’t like what is being said, change the conversation’. In die geest gingen we aan de slag. Voor deze strategie stelden we een team samen met daarin een merkstrateeg, een public affairs-adviseur en een communicatieadviseur.

Als eerste schreven we een verhaalessentie, opgebouwd uit een paar woorden inclusief verantwoording, die iedereen makkelijk kan onthouden en vooral: reproduceren. Hiermee kreeg de proactieve aanpak vorm. We kozen voor ‘There is music in the air’. Muziek is een belangrijke, bindende en gemeenschappelijke factor en deze woorden roepen de spanning op van iets nieuws, iets spannends en iets onbekends. Deze verhaalessentie vormde ook de basis voor een teaser voor de medewerkers die we gebruikten in aanloop naar het echte nieuws (Give me the night van George Benson).

Hierna bedachten we een gedetailleerde mediastrategie. We gingen in gesprek met het team van Hard Rock International, de media, medewerkers van het hotel en alle andere stakeholders (van buurtbewoners tot gemeentebestuur). De bekendmaking werd goed getimed, met als doel de regie over de conversatie te nemen en te behouden.

De aankondiging leverde ruim 180 publicaties op in (inter)nationale en regionale dagbladen, RTV en vakmedia, waarbij de Amsterdamse media Het Parool en AT5 de primeur kregen. Verder resulteerde het tot mooie publicaties in alle landelijke dagbladen, van De Telegraaf en het AD (inclusief al haar regionale titels) tot Trouw en het Financieele Dagblad. Ook was het nieuws een dankbaar onderwerp voor columnisten van bijna alle grote dagbladen, waaronder Sylvia Witteman in De Volkskrant en Christiaan Weijts in het NRC. Het leidde ook tot enthousiaste medewerkers, allemaal ambassadeurs van het hotel. En een positief gestemd gemeentebestuur, dat eigenlijk geen noemenswaardige bezwaren meer had.

Over de klant

Eden Hotels is een Nederlandse hotelgroep met dertien hotels in Nederland. Het Hard Rock Hotel American ligt op het Leidseplein in Amsterdam.

Het team

Nieuws

Heeft jouw organisatie een vergelijkbaar vraagstuk?

Neem dan contact op om te ontdekken wat wij voor jou kunnen betekenen.

Neem contact op

Maarten Halsema

Managing Director
0653525196
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden