Crisiscommunicatie tips

Geen crisis is hetzelfde. Daarom vraagt elke crisis een aanpak op maat. Ontdek hier 5 tips die je helpen bij de crisiscommunicatie van jouw organisatie.

Crisiscommunicatie

Sinds corona heeft iedere organisatie de impact van een crisis kunnen zien of ervaren en inzichten verkregen hoe om te gaan (en hoe niet) met de in- en externe (crisis)communicatie. Feit is dat iedere crisis anders is en vraagt om een aanpak op maat om reputatieschade te voorkomen. Wij helpen je hier graag mee. Het liefst preventief, maar ook als het al crisis is staan we voor je klaar.

Crisis? 5 tips crisiscommunicatie 

We delen onderstaand vast vijf belangrijke tips voor succesvolle crisiscommunicatie die bij iedere crisis van toepassing zijn.

1. Bedenk dat je een crisis niet (alleen) oplost met crisiscommunicatie

Zorg -waar mogelijk en nodig- ervoor dat de oorzaken van de crisis worden aangepakt, dat de organisatie haar handelen aanpast en concrete stappen zet en zichtbaar maakt om de situatie te verbeteren.

2. Communiceer: eenduidig, open, zorgvuldig en empathisch

Zorg voor openheid, congruentie, betrouwbaarheid en zorgvuldigheid in de communicatie. Neem in je boodschap de elementen zorg, actie en perspectief op: begrip voor de emoties en zorgen van betrokkenen, maatregelen die de organisatie neemt om de crisis op te lossen en herhaling te voorkomen en de (verwachte) uitkomst van deze maatregelen. Neem verantwoordelijkheid en geef fouten toe. Noem geen namen en vermijd negatief geladen termen. Blijf bij de feiten.

3. Geef procesinformatie, vermijd ‘geen commentaar’

Vaak is er in de eerste uren nog weinig bekend over de oorzaken en exacte toedracht van de situatie. Toch is snel communiceren geboden. Geef dan procesinformatie en vermijd te allen tijde ‘Geen commentaar’.

4. Intern gaat voor extern

Voorkom dat medewerkers het slechte nieuws uit de media vernemen. Zorg dat zij op de hoogte zijn voordat een bericht naar buiten gaat. Als er slachtoffers zijn te betreuren, verzeker je er dan van dat de familie als eerste op de hoogte is.

5. Nazorg en opvolging

Goede nazorg en opvolging zijn essentieel om de crisissituatie tot een goed einde te brengen. Monitor de voortgang van de herstelwerkzaamheden. Blijf de berichtgeving -ook op social media- monitoren en opvolgen en blijf stakeholders informeren. Ook na de crisis. Zo werk je structureel aan (de heropbouw van) je reputatie en reputatiewaarde.

Crisiscommunicatie tips voor social media

Social media zijn belangrijke kanalen om tijdens een crisis in contact te blijven met stakeholders. Lees hoe je deze managet met onze tips voor social media management in moeilijke tijden.

 

Cases

Actueel

Op zoek naar ondersteuning bij crisiscommunicatie?

Bel of mail gelijk met een van onze specialisten.

Neem contact op

Abdelilah Ouaali

Senior reputatieadviseur communicatie en media
0611396451
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden

Communicatiecrisis bestrijden

Goede crisiscommunicatie biedt kansen om de organisatie op een positieve manier neer te zetten en om de reputatie te versterken. De omvang van de reputatieschade hangt samen met de reactiesnelheid.